בית הספר התיכון בטובא זנגריה עובר בשנה האחרונה מהפך: מנהל חדש, מתכונת ניהול כספית עצמאית, ושיתוף הורים בחיי בית הספר. למרות הטראומה שעבר בית הספר בשנה שעברה, בה נרצח התלמיד ארחיים היב, האווירה השנה הרבה יותר אופטימית.
אחד הצעדים הראשונים שראש המועצה הממונה בטובא זנגריה, צביקה פוגל, היה צריך לעשות כשנכנס לתפקיד, היה מינוי מנהל חדש לבית הספר התיכון. זה היה יומיים לפני תחילת הלימודים, ולמרות שההליך היה חפוז פוגל מרוצה מהבחירה. המנהל החדש, מחמוד סואעד, הצליח לגבש מחדש את בית הספר ולהפעיל אותו במתכונת חדשה שלא הייתה מוכרת בטובא עד היום.
סואעד לימד בחטיבת הביניים בטובא במשך 21 שנה, והיה סגן מנהל החטיבה. העובדה שהוא בא מתוך המערכת אפשרה לו להשתלב מהר יחסית בתפקיד החדש, כשאחת המשימות הראשונות שלו הייתה לאושש את בית הספר מהטראומה שעברה עליו לקראת סוף שנת הלימודים הקודמת. ב-7.6.08 נרצח בבית הספר התלמיד ארחיים היב, על ידי צעיר אחר, תלמיד לשעבר.
"כולם מכירים את הרצח של תאיר ראדה", אומר סועאד, "וקצת שוכחים שאנחנו עברנו כאן חוויה דומה, והיינו צריכים להתאושש ממצב לא פשוט בכלל. לשמחתנו זכינו לסיוע משמעותי ממנהלת המחוז, והצלחנו להחזיר לתלמידים ולמורים את תחושת הביטחון. פעלנו גם בהיבט הפיזי, סגרנו את הפרצות בגידור של בית הספר, ושיפרנו את הפיקוח והשמירה".
ניהול בית ספר בכפר בדואי דוגמת טובא זנגריה הוא סוג של הליכה על חבל דק שבין הצורך בחידוש ובקידום התלמידים לחיים במדינה מודרנית, ובין הרצון לשמר את המסורת והערכים הייחודיים לעדה הבדואית. "יש בחברה הבדואית ערכים שאותם כדאי לשמר ולטפח", אמר סועאד.
"מצד שני יש ערכים ומסורות שאינם מתאימים לחיים במדינה מודרנית, לכן ההתמודדות לא פשוטה. התלמידים אצלנו רוחשים כבוד למורים ויחסית יש לנו מעט בעיות משמעת, אבל הם לא רגילים להביע את דעתם באופן חופשי, וחסרה לנו תרבות שיח. האתגר שלנו הוא לשמור על ערך הכבוד ומצד שני לטפח את היכולת של התלמידים להיות בעלי דעה עצמאית וכושר ביטוי".
ראש המועצה הממונה החליט לאפשר לבית הספר להתנהל באופן עצמאי מבחינה תקציבית. בית הספר מקבל תקציב שנתי כולל, ומנהל בית הספר יכול להחליט על ההוצאות לפי סדר העדיפויות שלו. כך ניתן לחסוך בסעיפים מסוימים כמו צריכת חשמל, מים או טלפון, ולהעביר את המשאבים לטובת פעילות לימודית.
עוד כיוון חדש הוא שיתוף ההורים. "כאן יש לנו בעיה", מתוודה סועאד. "ההורים בטובא לא רגילים לכך שיכולה להיות להם השפעה ואמירה בנוגע לנעשה בבית הספר. אני סבור שכדי שנוכל לקדם את התלמידים אנו זקוקים לשיתוף הפעולה של ההורים".
כיום אחוזי ההצלחה בבגרות בטובא נמוכים מאוד, וזה אחד האתגרים שעומדים בפני בית הספר. אך לא כל התלמידים בהכרח מתאימים ללימודים עיוניים, לכן על פי התוכנית בית הספר אמור להצטרף בשנה הבאה לרשת אורט, כדי לגוון את היצע המגמות, ולאפשר לתלמידים לרכוש גם השכלה מקצועית בתחומים שיקלו עליהם להשתלב אחר כך בשוק העבודה.
"אנחנו מעודדים מאוד גם את הגיוס לצה"ל של הבנים, כי זה אחד המפתחות החשובים שיש להם להשתלבות בחברה הישראלית", הוסיף המנהל, "הגיע הזמן שהצעירים בטובא ירגישו שווים בין שווים".