יקנעם ותלמידי בית הספר היסודי 'תדהר' בעיר הוכו השבוע בתדהמה, עם היוודע דבר מותה של מורתם, יונה סמוביץ' (43), לאחר שנאבקה מספר חודשים במחלת הסרטן. סמוביץ' הייתה דמות נערצת בעיני משפחתה, חבריה ותלמידיה. היא הותירה במותה בעל ושלושה ילדים, בהם תאומות בנות 7.
המקרה אירע בלילה שבין שישי לשבת כאשר בני משפחתה של סמוביץ' לקחו אותה לבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר שלא חשה בטוב. במהלך שהותה, נפטרה סמוביץ' כתוצאה מהמחלה שפרצה בגופה בחודש אוגוסט האחרון.
הצוות המקצועי ותלמידי בית הספר לא יכלו להסתיר את הצער והאבל הכבד שנפל על בית הספר. כבר במוצאי שבת, עם היוודע דבר מותה, הוכנה לזכר סמוביץ' פינת זיכרון כאשר התלמידים ציירו עבור מורתם ציורים שהמחישו את אהבתם הגדולה כלפיה. בבוקר למחרת הוקדשו השעתיים הראשונה של היום לזכרה.
"יונה לימדה בבית הספר כ-16 שנים", אמרה מנהלת בית הספר, שלומית ויזל, "היא הייתה אישה מיוחדת במינה, אינטליגנטית ומשכילה עם רגשות. היונה הייתה צנועה, כנה מאוד, פשוט מלאך. קשה היום למצוא מישהי כמותה במחוזותינו. הייתה לה יכולת זיהוי מדהימה לילדים עם צרכים מיוחדים.
"היא הייתה רכזת השילוב, שהוא תפקיד מוביל בבית הספר, ומאבחנת דידקטית מהשורה הראשונה, מקצועית מאוד. יונה, בעלת תואר שני, סייעה למערך הטיפולי והייתה למעשה מעמודי התווך. התלמידים מאוד אהבו אותה, והיא ממש הייתה שייכת לבית הספר בכל רמ"ח אבריה".
פינת הזיכרון שהכינו התלמידים והמורים לזכר יונה סמוביץ' (צילום: שרון צור)
ויזל עוד מדגישה כי "למרות מחלתה, המשיכה יונה לבוא לבית הספר ועזרה להכין את ימי ההיערכות. במהלך טיפוליה בבתי חולים היה לה חשוב להגיע ולתת מעצמה, וכל פעם שהיא הייתה מגיעה זאת הייתה פשוט חגיגה".
נירה לפס, מורה למחשבים בבית הספר, לא יכלה להסתיר את דמעותיה בשעה שנשאה נאום לזכר חברתה. "יונה הייתה מורה אהובה עד מאוד בבית ספרינו והייתה מעמודי התווך", אמרה לפס, "היא הייתה חברה טובה מאוד, נאמנה ושלווה מאוד. היא תמיד התנהגה עם כולם בנימוס ונועם הליכות והשרתה אווירה חיובית בבית הספר. היא תחסר מאוד לכולם. בזה אין לנו שום ספק".
סוזאנה רייף, אם לתלמיד כיתה ו' בבית הספר, הוסיפה ואמרה: "יונה הייתה משהו מיוחד. בדרך כלל ילדים אומרים על מורים דברים לא טובים וכל הזמן מקטרים עליהם, אך על יונה לא היה דבר רע לומר. היא הייתה מקצועית, אכפתית ואנושית עד מאוד ותמיד היה חשוב לה שלילד יהיה טוב. זאת אבידה גדולה לכולנו".
יונה סמוסיץ' הובאה למנוחות עולמים ביום ראשון בשעה 16:30 בבית העלמין ביקנעם.