פיוטר אטקס בן 86 מנצרת עילית, בת זוגתו, סופיה למנוביץ', וחבריהם, נכי מלחמת העולם השנייה, חסכו מאז סיום המלחמה בעזה שקל לשקל מתוך קצבת הנכות הזעומה ממנה הם מתקיימים. כשהגיעו לסכום נכבד של 5,000 שקלים, הניחו את המטבעות והשטרות בתוך שק אטום והניחו אותו על שולחנו של ראש העירייה, שמעון גפסו.
המחווה של ארגון הוטראנים בנצרת עילית גרמה התרגשות גדולה בעירייה. "בשבוע שעבר הם התקשרו לעירייה וביקשו להיפגש עם ראש העירייה וסגניו", שחזרה אחת הפקידות. "הם לא אמרו במה מדובר אבל ציינו שזה משהו חשוב".
הפגישה נקבעה ליום שלישי השבוע. ראש העירייה, שמעון גפסו, ממלא מקומו עדי ברקו והסגן יוסף שפושניק קיבלו את הוטראנים והופתעו מבקשתם. "הם לא באו כדי לבקש, אלא כדי לתת", סיפר גפסו. "זה היה מאוד מרגש לראות אותם לבושים במדים עטורי דרגות וצל"שים על מעשה גבורה במלחמה נגד הנאצים".
כאמור, הקשישים הניחו שקית ובה 5,000 שקל במטבעות ושטרות. "כל אחד נתן מה שהוא יכול", אמרה לבנוביץ' (80). "אחד נתן 10 שקלים, אחד נתן חמישה והיו כאלה שאפילו נתנו 20 שקלים". הכסף נתרם מקצבת הזקנה והנכות הזעומה ממנה הם מתקיימים. "זו מחוה שמחממת את הלב", אמר גפסו בהתרגשות, "האנשים האלה הם מלח הארץ, ארץ ישראל היפה".
הוטראנים ביקשו לתרום את האוצר לשיקום חיילים שנפצעו במלחמה בעזה. "במלחמת העולם השנייה נלחמתי עם הנאצים ונפצעתי ארבע פעמים. אני יודע מה זה להיות פצוע מלחמה, זה לא הכאב הפיסי אלא גם כאב נפשי וטראומה שמלווים אותך כל החיים", אמר איטקס.
את הכסף ביקשו להעביר באמצעות הרמטכ"ל, גבי אשכנזי. "תגיד לו שאנחנו מתנצלים שזה לא סכום כסף גדול, אבל זה מה שאנחנו יכולים לתת", אמרו התורמים אמרו לגפסו. "אנחנו נבקש פגישה עם נציג צה"ל או מפגש עם חיילים פצועים שמאושפזים בבית החולים והוטראנים יעניקו את התרומה בעצמם", אמר ראש העייירה.