צה"ל החליט לאחרונה לנטוש חלק מהמוצבים הממוקמים בסמוך לגבול עם ירדן. מוצבים אלו הגנו עד היום על יישובי עמק הירדן. החלטה זו גררה את תגובתם הזועמת של ראשי הרשויות ושל רכזי הביטחון ביישובים שטוענים כי אסור לקפוא על השמרים בנושא ההגנה המרחבית.
צה"ל, ששינה את תפיסתו הביטחונית בתקופה האחרונה, נותן כעת יותר דגש לזירה הצפונית בגבול הלבנוני. התוצאה: כוחות מועטים יחסית מחזיקים היום קו של 120 ק"מ. אם שואלים את החיילים, הם מודים כי במצב כוח האדם שנוצר זו משימה קשה למנוע אירועים בגבול הירדני.
יישובי עמק הירדן היו נתונים בעבר להתקפות בלתי פוסקות מכיוון הגבול הירדני, וזה הגיע בדמות טילים וחדירות מחבלים ליישובים. בעת חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994, נראה היה כי האיום אמנם השתנה אולם נשא פנים אחרות.
ב-13 במרץ 1997, ביצע חייל ירדני טבח בשבע תלמידות מבית שמש שהגיעו לביקור בנהריים. הטבח גרם לזעזוע בעולם כולו והמלך חוסיין הגיע לבקר את המשפחות השכולות והביע את תנחומיו. בנוסף למקרה זה, סיכל צה"ל פיגועים שיצאו מכיוון ירדן לישראל. לפי גורמים יודעי דבר, נמנעו אירועים נוספים אך לא זכו לפרסום.
אבל בימים אלו החשש גובר בקרב רבים מתושבי עמק הירדן בעקבות עזיבת צה"ל את המוצבים שהגנו על היישובים. עתה, עולים חששות בקרב רכזי הביטחון ביישובים ובקרב ראש המועצה האזורית עמק הירדן, יוסי ורדי. לטענתם, ארגון הטרור "אל קאעידה" פועל משטח ירדן.
ראש המועצה התנגד נחרצות לאופן בו עזב הצבא את המוצבים ולכך שאין הגנה כיום על יישובי עמק הירדן. "פניתי בנושא הזה לאלוף פיקוד המרכז, גדי שמני, במטרה לשקול ולבדוק את פני הדברים".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות בכתבה: "התעסוקה המבצעית בגזרת בקעת הירדן נקבעת על פי הערכות מצב המתקיימות באופן שוטף בפיקוד הצפון, המרכז וכמובן במטה הכללי. צה"ל מקיים שיתוף פעולה הדוק עם הצבא הירדני ובמידה ויהיה צורך, תתוגבר הגזרה בהתאם. צה"ל ימשיך לקיים הקשר עם ההתיישבות בבקעת הירדן למען שיפור תחושת הביטחון".
הכתבה המלאה תפורסם מחר ב"ידיעות טבריה"