תלמידי כפר הנוער כדורי חוזרים לשורשים: בתוכנית הייחודית 'אדם ואדמה תבור' מסייעים התלמידים בכיתות י'-י"ב לחקלאי העמק בעבודות בשטח ובערב לומדים לימודים עיוניים לבגרות במסגרתם ייגשו גם לבגרות בחמש יחידות בחקלאות.
1 צפייה בגלריה
חניכי התוכנית במסע עלייה לכפר
חניכי התוכנית במסע עלייה לכפר
חניכי התוכנית במסע עלייה לכפר
(צילום: כפר הנוער כדורי)
התוכנית בשיתוף ארגון השומר הצעיר הוקמה במטרה לחנך את הדור הצעיר לאהבת הארץ וחיבור לאדמה בשילוב סיוע משמעותי לחקלאים בישראל ולומדים בה כ־50 תלמידים בכיתות י'-י"ב.
רועי בר־אילן מנהל כפר הנוער כדורי: "הרציונל של התוכנית מדבר מצד אחד על סיוע לחקלאים שמחפשים ידיים עובדות ועזרה ומצד שני חיבור של בני הנוער לאדמה וגם לחקלאות ולערכים של עבודה קשה, ללמוד לעשות את הדברים מהתחלה ועד הסוף".
במסגרת התוכנית יוצאים התלמידים מדי בוקר עם זריחת החמה לעבודה החקלאית במשק החקלאי של הכפר ומסייעים לחקלאים במגוון פעולות כמו גיזום, קטיף ומסיק לפי הצורך.
בנוסף משלבים התלמידים לימודים עיוניים לבגרות מלאה וגם יוצאים לסיורים במהלך השנה ברחבי הארץ ומכירים את נופיה. לאחרונה קיימו התלמידים מסע רגלי לרגל תחילת שנת הלימודים, מסע עלייה לכפר שנמשך שלושה ימים מצומת המוביל ועד כפר הנוער כדורי.
קראו גם >>>
"אנחנו רואים את החיבור של בני הנוער לאדמה, וזה מייצר משהו", אמר בר־אילן, "כשאני רואה איך הם רצים למשק כדי לבצע עבודות, מסיימים את העבודה וחוזרים לשאול מה עוד יש לעשות, זה באמת מרומם את הנפש. אורח החיים הזה שבו הם קמים ב‏־5 בבוקר, עובדים בחקלאות עד הצהריים, נחים ואז חוזרים ללמוד לבגרות עיונית אחרי הצהריים מקנה להם ערכים ופעילות ערכית שקורית בחיי הקבוצה שלהם. התוכנית הזו מייצרת ילדים שהופכים לבוגרים יוצאי דופן".
למרות מצב החקלאות במדינה?
"כל עוד יש חקלאות במדינה ויש סביבנו חקלאים אז יהיה לזה מקום מה גם שבסוף אנחנו לא מגדלים בהכרח רק את דור החקלאים הבא, הילדים עם יכולות גבוהות שלומדים לימודים מודרניים ומגיעים מעולמות טכנולוגיים, אנחנו רוצים שהם יתנסו בחקלאות גם כדי לפתח את היכולת שלהם להבין בעיה שקיימת היום בשדה ולתרגם אותה לפתרון טכנולוגי מתקדם שיבוא אחר כך לידי ביטוי בעבודות החקר שלהם וישולב בחברות אגרוטק ובתעשיית החקלאות המודרנית. אנחנו לא מגדלים בהכרח את הרפתן הבא אנחנו רוצים שהתלמיד יבין מה דרוש כדי להיות חקלאי ומה האתגרים שלו".