בסוף החודש הקרוב תיערך בשוק העירוני בעפולה תצוגת אופנה קהילתית ותערוכת צילומים בה ידגמנו נשים שחלו בסרטן השד יחד עם נשים שהחלימו מהמחלה. מטרת התערוכה להעלות את המודעות לבדיקה לגילוי מוקדם לסרטן השד.
2 צפייה בגלריה
תמר דגמי (שנייה משמאל) ביום הצילומים למיזם
תמר דגמי (שנייה משמאל) ביום הצילומים למיזם
תמר דגמי (שנייה משמאל) ביום הצילומים למיזם
(צילום: שרון צור)
14 נשים תושבות עפולה ועמק יזרעאל הצטלמו השבוע וצילומיהם יוצגו על קירות השוק העירוני הישן במהלך תצוגת האופנה שבה ישתתפו. כאמור, 11 מהנשים שמשתתפות בתערוכה הייחודית הזו חלו או מחלימות מסרטן ונשאיות הגן BRCA שעלול להוביל להתפתחות סרטן בסיכון מוגבר. שלוש נשים נוספות הן נשים מהצוותים המטפלים בחולות: רופאה, מזכירה ואחות ראשית במרפאת השד.
תמר דגמי, מנהלת אגף צעירים וקהילה ויועצת ראש העירייה לקידום מעמד האישה, עומדת מאחורי היוזמה הזו. השבוע היא אמרה: "ניסינו לחשוב איך אנחנו פועלות להעלאת המודעות לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד. בכל שנה, במהלך חודש המודעות לגילוי סרטן השד, מתקיים אירוע בהיכל התרבות, אבל הוא פונה לקהל יעד מאוד מסוים ובדרך כלל לא מגיעות אליו נשים צעירות. חשוב לנו להדגיש שגילוי מוקדם מציל חיים וכדאי לצעירות להיבדק. חלק מהמשתתפות בתצוגת האופנה הן צעירות בנות 30. חלק מבוגרות יותר. כשצעירות יראו נשים צעירות כמוהן שחלו זה מיד יגרום להן לרצות להיבדק.
"כשניסינו לחשוב איך אנחנו מגיעים לצעירות, השוק הישן ישר קפץ לנו לראש כמוקד עירוני חדש יחסית והגיתי את הרעיון של תצוגת אופנה קהילתית", הוסיפה דגמי, "פנינו לקבוצת הנשים נשאיות הגן BRCA שהוקמה לפני כמה חודשים ביוזמתה של לירון קראוס־גרינברג והצענו להן להשתתף. אחר כך פרסמנו בקבוצות של נשים חולות ומחלימות מסרטן. רצינו שהתערוכה הזו תהיה פרויקט קהילתי שמתייחס לכולם. בגלל זה פנינו גם לאנשי מקצוע, מאפרים וספרים ועסקים מקומיים שהבגדים שלהם יוצגו בתצוגת האופנה וכולם נרתמו לפרויקט בהתנדבות".

להעביר מסר

המסר המרכזי שילווה את תערוכת הצילומים ותצוגת האופנה הוא "את מושלמת כמו שאת". דגמי: "כמעט כל הנשים החולות והמחלימות עברו הליכי כריתה או שהן עומדות בפני זה. הרעיון של התערוכה הוא שאת מושלמת גם אם הגוף שלך לא מושלם".
2 צפייה בגלריה
תמר דגמי
תמר דגמי
תמר דגמי
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>
יום הצילומים לתערוכה שנערך ביום שני השבוע היה רגע השיא עד כה במיזם מבחינתה של דגמי ומבחינת הנשים שהשתתפו בפרויקט. "רצינו לגרום להן להרגיש ממש יפות ושירגישו טוב עם עצמן. הפכנו את כל מרכז הצעירים שלנו לסלון איפור ושיער. הגיעו אלינו ארבע מאפרות בהתנדבות וכל היום דאגנו להן לכיבוד ושתייה ומוזיקה טובה. לאורך כל היום כשיצאנו לצילומים בשוק ובפארק הרכבת, כל מי שעבר עצר והתעניין ופרגן להן. זה היה באמת מרגש", דגמי אומרת.
איך התגובות של הנשים שמשתתפות?
"ממש וואו. הן כותבות לי מאז עוד ועוד הודעות מרגשות. כותבות עד כמה שמחו להעביר את המסר וכמה התרגשו להשתתף בכזה פרויקט".
לא הייתה לאף אחת בעיה עם החשיפה?
"היו בהתחלה כמה נשים שהתלבטו אם לעלות על הבמה ולהיחשף ככה, אבל גם המתלבטות בסופו של דבר אמרו שהן חושבות שהמסר הסופי הוא הרבה יותר חשוב והסכימו".
באירוע תצוגת האופנה שייערך ב28/10 לקראת סופו של חודש המודעות למאבק בסרטן השד יוצבו דוכני מידע של קופות החולים וקופת חולים כללית תחלק ערכות לבדיקה עצמית. לאחר תצוגת האופנה הדוגמניות יסתובבו בין הברים בשוק, יערכו הרצאות על הבר ויספרו את סיפורן האישי. בנוסף עסקי האוכל בשוק יגישו ללקוחותיהם מנה אחת ורודה לרגל חודש המודעות לסרטן השד.