העיר עפולה מתחילה לחזור לשגרה ולחיים שהיו, פחות או יותר, לפני פרוץ משבר הקורונה. עוד לא הכל פתוח, אבל כבר מורגשת בעיר תנועה גדולה יותר של אנשים ברחובות, ובכבישים מתחילים שוב להיווצר אותם פקקים ידועים.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר אבי אלקבץ מחלק חבילות מזון
ראש העיר אבי אלקבץ מחלק חבילות מזון
ראש העיר אבי אלקבץ מחלק חבילות מזון
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
נכון להיום (שני) יש בעיר פחות מעשרה חולי קורונה. באופן כללי, קצב ההידבקות בעיר - שגרים בה מעל 50 אלף תושבים - נבלם מהר מאוד עוד בראשית המשבר. "זה קרה כי בעפולה יש תושבים ממושמעים שמילאו אחר ההנחיות", מסביר ראש העיר אבי אלקבץ, "בתקופת הסגר העיר היתה ממש קפואה. אנשים הקפידו, ואלמלא שתי משפחות גדולות שנדבקו, המספרים היו הרבה יותר נמוכים. בשבוע הראשון סימנו את עפולה כמוקד התפרצות, וזה גרם לתושבים לקחת את הנושא ברצינות ולעשות בדיקות. לשמחתנו, המגפה נעצרה אצלנו מהר".
כדי להתמודד עם המשבר המורכב והמאתגר גייסה עיריית עפולה כשלושה מיליון שקל מתקציבי ממשלה, הרשות המקומית, מפעל הפיס, עמותות וגופים התנדבותיים שונים. בעזרת הסכומים הללו נרכשו כ־58 אלף מנות מזון, שחולקו מדי יום מאז פרוץ המשבר ועד השבוע; כ־4,700 חבילות וסלי מזון לחג הפסח ולימי הסגר והבידוד; כ־1,170 כרטיסים נטענים, שוברים ותווים לרכישת מזון, ביגוד והנעלה; וכן כ־1,200 ערכות של לימוד, יצירה ומשחקי חשיבה; פעילות ספורט לקשישים ולילדים ברחבי העיר ונוסף על כך יותר מעשרה טאבלטים חדישים לילדים.
"לאתר את האוכלוסיות החלשות היתה משימה לא פשוטה ואחרי שמיפינו אותן ואת הקשישים עשינו מבצע גדול של חלוקת אוכל בסגנון 'הקש בדלת'. היינו בין הראשונים בארץ שהתחילו עם זה. תוך כדי כך דאגנו גם לילדי הגן שלא היתה להם מערכת למידה מרחוק. עשינו להם כל מיני הפעלות מרחוק. זו היתה מלחמה מסוג אחר", אומר אלקבץ.
2 צפייה בגלריה
מבצעי חלוקה בשיתוף פיקוד העורף
מבצעי חלוקה בשיתוף פיקוד העורף
מבצע חלוקה בשיתוף פיקוד העורף
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
איך מתכוונת עכשיו העירייה לסייע לעסקים בעיר?
"כדי להחזיר את העיר לשגרה, הדבר הראשון שדאגנו לו הוא שמרטפיות - כדי שהורים יוכלו לחזור לעבוד. העירייה היא מעסיק גדול וכל העובדים חזרו לעבודה על פי התו הסגול. לגבי עסקים, על פי הנחיות משרד הפנים נתנו הנחה למשך שלושה חודשים, אין הרבה אכיפה ושמנו על כל שלטי החוצות שלטים עם המשפט 'עפולאים קונים בעפולה'. העירייה גם הקדימה תשלומים בכל מי שקשור לעירייה ואנחנו מפנים עסקים לקבל ייעוץ עסקי מטעם משרד הכלכלה דרך החברה הכלכלית, איך לצאת ממשבר הקורונה".
איך אתה מרגיש את העיר בימים אלה?
"תחושה אישית - שהעיר חזרה ב־70 אחוז לפעילות. בקרוב יפתחו גם את השוק והמסעדות. בחום של עפולה הווירוס הזה לא יכול לשרוד. אני גם רואה שהתושבים מקפידים על ההנחיות, מסתובבים עם כפפות ומסכות ושומרים על ריחוק. כבר הרבה זמן שלא היה אצלנו נדבק חדש. נקווה לחזור לשגרה מלאה במהרה".
פורסם לראשונה: 08:05, 18.05.20