המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה על ביטול כל תהליכי תכנון הקמת תחנת כוח מבוססת גז באזור תעשייה 'מבואות הגלבוע'. המשמעות הדרמטית היא שהוסר האיום להקמת תחנת כוח המבוססת על שריפת דלק פוסילי.
2 צפייה בגלריה
אזור התעשייה מבואות הגלבוע
אזור התעשייה מבואות הגלבוע
אזור התעשייה מבואות הגלבוע
(צילום: דוברות המוא"ז הגלבוע)
כידוע, שריפת דלקים נחשבת כמזהמת במיוחד כי לאוויר נפלטים חלקיקים נשימים, מסוכנים לבריאות אשר גורמים לבני האדם למחלות נשימה וגידולים סרטניים. לכך יש להוסיף את בעיית הריח, הנראות וסכנה מתאונות.
מהמועצה נמסר כי תחנת הכח בגלבוע היתה אמורה להיות בגודל של תחנת חגית, שזה אומר שמלבד גז, היו אמורים להיות בה גם מיכלים עצומים של קונדנסט - נפט מזהם במיוחד ששריפה שלו משמעותה זיהום אוויר עצום.
ראש מוא"ז הגלבוע עובד נור, שהוביל את ההתנגדות, אמר: "אין בלתי אפשרי כשעושים את הדברים נכון, וקשה להפריז בחשיבות ההחלטה. המועצה הובילה בכל העוז מאבק סביבתי עיקש על איכות ובטיחות חיינו. אנחנו בוחרים לנהל את התהליכים ולא רק להגיב לאיומים. כך, הבענו התנגדות נחרצת שהתקבלה בכל וועדות התכנון, אך לא פעלנו מתוך תפיסת "נימבי", אלא לאחר שביצענו עבודת מטה יסודית המציגה חלופות ליצור חשמל תוך שימוש באנרגיה מתכלה ולא מזהמת".
2 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
(צילום: שרון צור)
יש לציין כי המועצה הובילה לבנית מסמך מדיניות מוסכם לבחינת מיזמי אנרגיה, תוך שיתוף התושבים ולמען הישובים. בראש אותו מסמך מדיניות עמדה ההחלטה להירתם למשימה הלאומית לייצור אנרגיה מתחדשת. בין השאר מדובר על הקמת שדה הסולארי הפרטי הגדול בישראל. מתקן פוטו וולטאי שיוקם בגלבוע, נחשב כבר עתה כמתקן לאנרגיה מתחדשת הגדול ביותר שהוקם בצפון, והוא מתוכנן להתפרש על שטח כולל של כ-2641 דונם, ויספק עד 250 מגה-וואט, שיוזרמו לרשת הולכת החשמל הארצית. היקף פעילות השדה, תהווה מנוף כלכלי חסר תקדים עבור 11 מושבי חבל התענך, אשר באדמתם יוקם הפרויקט.
עוד כתבות - חדשות מיינט העמק