בטקס חגיגי שהתקיים בשבת שעברה נחנכה נקודת ציון בתל א־שמאם, במקום שבו עלו על הקרקע המשפחות הראשונות של המושב כפר יהושע בעמק יזרעאל לפני 94 שנים. במקום הוצבו שלט וכן ספסלי ישיבה מאבנים לרווחת המבקרים והמטיילים במקום. בטקס שרו חבורת נערים יחד עם ותיקי כפר יהושע כמה משירי הכפר שנהגו לשיר בחגים וחברי המושב סיפרו מזיכרונותיהם על המקום. ראש המועצה אייל בצר, בן מושב נהלל, וסגנו שי יזרעאלי, בן כפר יהושע, היו אורחי הכבוד בטקס.
3 צפייה בגלריה
טקס כפר יהושע
טקס כפר יהושע
טקס חנוכת המקום
(צילום: רפי יריב)
"חמשת המתיישבים הראשונים של כפר יהושע עלו על הקרקע בתל הזה ובנו שם צריף, זה היה בדצמבר 1926", מספר רפי יריב מוותיקי כפר יהושע על ההיסטוריה של המקום, "אחרי כמה חודשים הם העבירו את הצריף למקום הנוכחי של כפר יהושע שנמצא בערך במרכז המושב של היום".
3 צפייה בגלריה
טקס כפר יהושע
טקס כפר יהושע
המקום ההיסטורי נעלם עם השנים
(צילום: רפי יריב)
יריב מספר כי במקום נמצאו עתיקות המעידות על נקודת יישוב קדומה ששכנה במקום. למילה 'שמאם' בערבית, על שמה נקרא התל, ישנם שני פירושים; מלונים וגם ניחוח. "מלונים לא כל כך גדלו פה אבל היה את ניחוח הנרקיסים שגדלו פה בביצות ועל שמו נקרא כנראה התל".
במשך השנים השתמשו מתיישבי כפר יהושע באדמת התל למטרות שונות, מדישון השדות ועד למילוי תשתיות לבטון לבתי היישוב. בהמשך השתמשו באדמת התל גם לכיסוי ושימור גידולי תפוחי האדמה, ברבות השנים הוחלט כי האדמה חשובה לגידול חקלאי ויישרו את התל. מי שיזם את נקודת הציון הוא דודי רכלבסקי, מבני הדור השני של כפר יהושע שרצה להנציח את המקום.
3 צפייה בגלריה
טקס כפר יהושע
טקס כפר יהושע
בעתיד ינטעו במקום עצים
(צילום: רפי יריב)
"כיוון שהנקודה נעלמה זה הציק לדודי והוא תפס יוזמה והחליט לציין את המקום הזה. בניווטים של הצבא היה כתוב במפה 'תל א־שמאם' אבל אף אחד לא מצא אותו כי התל נעלם. זה סופו של התל בעצם אבל גם תחילתו מחדש עם שלט וספסלי ישיבה מאבנים. בעתיד הולכים לטעת שם קבוצת עצים שישמשו צל עם נקודת מים לשתייה. זה גם מקום נחמד לחנייה ולפיקניקים על הדרך של מסילת רכבת העמק ועל הדרך של רוכבי אופניים ורצים שבאים הנה בהמוניהם כל שישי שבת".
פורסם לראשונה: 15:12, 02.07.20