מערכת החינוך חזרה לבתי הספר מלבד תלמידי ומורי חטיבות הביניים, שרק ביום ראשון הקרוב יחזרו לבתי הספר. למעשה, שכבת הגיל שהכי נפגעה מהקורונה היא כיתות ז' עד ט'.
1 צפייה בגלריה
זוהר פורשיאן. "צריך להעריך את תנאי החיים שלנו"
זוהר פורשיאן. "צריך להעריך את תנאי החיים שלנו"
זוהר פורשיאן. "צריך להעריך את תנאי החיים שלנו"
(צילום: שרון צור)
זוהר פורשיאן (39), תושב מגדל העמק, מלמד היסטוריה בחטיבת הביניים בתיכון העמק המערבי ביפעת ומבחינתו המצב בו הוא ותלמידיו נמצאים הוא מאתגר מאוד, אך גם יש בו לא מעט סיפוק. "קודם כל המעבר לזום אפשר לנו לצאת מאזור נוחות שכולנו פעלנו בתוכו לאורך זמן. הזום נותן לנו פרספקטיבות נוספות בכל מה שקשור להובלת תהליכים בתוך הכיתות", סיפר פורשיאן, "בדבר שאלת האפקטיביות, יש אומנם המון יתרונות טכניים, אך המחיר הרגשי, חברתי ותרבותי שכולנו משלמים, הוא גבוה מאוד. מעבר לזה, כדוקטורנט באוניברסיטת חיפה שחוקר את התרבויות העתיקות של אמריקה התיכונה (מכסיקו וגואטמאלה) אני עסוק בניסיון להבין כיצד התמודדו הציוויליזציות הקדומות עם אתגרים שונים - ההתבוננות הזו על המסע האנושי מסייעת לי להגיע לשיח רחב עם התלמידים לאור אתגרי התקופה הנוכחית, וכן אתגרי הזום לצד יתרונותיו".
זו שנת לימודים מורכבת והריחוק מהתלמידים וגם משאר המורים לא פשוטים עבורו. "עם סיום הסגר השלישי שטרם הביא עימו את החזרה המלאה לבתי הספר, אני יכול להגיד בנימה הכי אישית ופשוטה שזה עצוב, קשה ומתסכל", הסביר את התחושות, "זאת משום שלב העשייה שלנו המורים ואנשי החינוך נעוצה במפגש הקרוב והבלתי אמצעי עם התלמידים והתלמידות. ככל שעובר הזמן אנחנו מבינים עד כמה האינטראקציה היום-יומית איתם היא מרכיב קריטי בהבנה של תהליכים שונים שעוברים עליהם, ולא פחות חשוב, אנחנו מבינים כמה במסגרת המפגשים הפיזיים בבית הספר שלנו עם התלמידים אנו המורים מהווים דמות משמעותית עבורם. והם, התלמידים מהווים עבורנו כחלק מתהליך מתמיד של התפתחות הקהילה הבית ספרית".
איך עושים מבחנים לתלמידים על החומר הנלמד?
"מבחינתי, התקופה הנוכחית היא מקפצה גדולה בכדי לצאת מדפוס הלמידה המבוסס מבחנים. לכן, אנו פועלים כיום גם לכך שהתלמידים יחשפו לידע הנלמד בעזרת משימות ופרויקטים מגוונים ארוכי טווח - אלו, ממקמים את המבחנים אולי בסדר עדיפות אחר מבעבר".
למה אתה כי מתגעגע כמורה בבית הספר?
"לכל הדברים שמתרחשים בין לבין, כלומר לשיחות עם תלמידים ומורים בהפסקות. לפעילויות התרבות והחברה, וכמובן לסיורים ולטיולים. את כל אלו לעולם לא נצליח לעשות בזום - הזום, מתוקף היותו מסך, כבול למסגרת בסופו של יום".
איך אתה כהיסטוריון היית מסכם את תקופת הקורונה?
"אנו "זוכים" להיות נוכחים בתרחיש ההיסטורי הגדול והמשמעותי ביותר של המאה ה-21. ההתבוננות על התקופה הנוכחית בעזרת נקודת המבט ההיסטורית מאפשרת לנו להעריך את תנאי החיים שלנו כיום ביחס לעבר, הקרוב והרחוק".