זה עשר שנים שתושב עפולה כ' (שמו המלא שמור במערכת), אב לילדים, נאלץ לישון ברחוב. כ', שמוכר לרשויות ולמשטרה, הוא בעל תעודת נכות כללית ומצליח להשתכר מעט, אך לא מספיק כדי לשכור דירה. וכך, בחורף ובקיץ, בחום ובקור הוא נאלץ לישון בבניינים נטושים ובמקומות מבודדים אחרים. בכל פעם הוא מחליף מקום מחסה.
2 צפייה בגלריה
כ' במחסן שבו ישן
כ' במחסן שבו ישן
כ' במחסן שבו ישן
( צילום: שרון צור)
"ביום שישי מצאתי מזרון זרוק ולקחתי אותו כדי שיהיה לי על מה לישון ואיך להעביר את הלילה. עד עכשיו ישנתי על הרצפה. המשטרה, הרווחה והעירייה מכירים אותי, אבל לא עושים איתי כלום", הוא אומר ונראה מיואש.
כ' פנה למשרד השיכון והבינוי בבקשה לזכאות לדיור ציבורי, אך לטענתו, בקשותיו נדחו בטענה שהוא רווק ואינו זכאי לכך. "אני מחכה כבר שנים לתשובה וכל פעם היא חוזרת שלילית. אני מכיר הרבה צעירים מהגבעה שהם יחידים וכן קיבלו זכאות לדירה. ניגשתי ל'עמידר' והם אמרו לי שלפי כל הנתונים אני זכאי לדירה ושאפנה למשרד השיכון, אבל הם בשלהם. זה מכעיס ומעציב".
איך שורדים במצב כזה?
"שורדים, אין ברירה. עברתי יותר גרוע מזה בחיים. אני כמו חתול רחוב".
מה הכי קשה במצב הזה?
"הכי קשים הם הלילות. החושך. אני בוכה הרבה בלילות. אני משתדל לשרוד, אבל אני גם בנאדם עם רגשות. לא תמיד יש מה לאכול, איפה להתקלח. אין לי פינה משלי להביא את הילדים שלי אליה. אני מפחד להסתובב יותר מדי, שלא יראו אותי ויאשימו אותי סתם במשהו, אז אני נשאר במחסן עד הבוקר".
כ' מספר כי אינו בקשר עם משפחתו ועם בת זוגו לשעבר, ולמעשה אין לו אף אחד שתומך בו: "אין לי איפה להיות. אני כמו יו־יו, יום ככה יום ככה. חברים עוזרים לי לפעמים עם מזון, אבל אין לי באמת עזרה. בסוף כל אחד דואג לעצמו. המצב הזה מכניס אותי לדיכאון, אז אני מנסה לברוח מזה דרך השתייה".
מה החלום שלך?
"שאקבל בית, שיהיה לי איפה לישון, איפה להיות, לשים את הראש. לא לשוטט ברחובות. ללכת מהבית ישר לעבודה ולהפך. זה מה שאני רוצה. נלחמתי על זה אבל לא נותנים לי. אם יש לי נכות מגיע לי בית".
2 צפייה בגלריה
כ'
כ'
כ'. שומר על תקווה
(צילום: שרון צור)
בינתיים הוא מנסה לשמור על התקווה לצאת לדרך חדשה: "אני מקווה שהבקשה שלי תתקבל ואקבל דירה משלי, שאוכל לרהט אותה ולהביא את הילדים שלי אליה. אבל הסירובים האלה פעם אחר פעם מייאשים אותי. זה מכניס לעצבות ואני מפחד שלא אצליח לשרוד את זה".
ממשרד השיכון נמסר: "כ' זכאי לסיוע בשכר דירה מטעם המשרד. בשנה שעברה אושר לו סיוע מוגדל על סך 1,000 שקל שאותו בחר לא לממש, לכן זכאותו כיום היא 770 שקל. בימים אלה ייזום המשרד טיפול להגדלת הסיוע מעבר לזכאותו האישית. זכאותו לסיוע במסגרת תוכנית דרי רחוב למשך ארבע שנים הסתיימה בשנת 2017, והוא בחר שלא לממש את הסיוע שהגיע לו לאחר מכן. דירות הדיור הציבורי הן משאב דל ומצומצם ומחובתו של משרד הבינוי והשיכון לוודא כי מעט הדירות במאגר יוקצו לאלה הזקוקים לכך יותר מכל. לצערנו הוא אינו עומד בקריטריונים המזכים לקבלת דירה בדיור הציבורי משום שאינו עונה לגודל משפחה מזכה. נשמח לעמוד לרשותו ככל שיידרש".
פורסם לראשונה: 16:53, 12.07.20