"משבר הקורונה אמנם הוריד קצת את כל הסיפור של הקמת השדה מתחת לרדאר, אבל מתחת לפני השטח יש עדיין פעילות והתכנון נשאר בעינו. גם רמת דוד וגם נבטים עדיין נלקחים כאופציה, כאשר בפועל אנחנו רואים שהמאמצים מרוכזים ברמת דוד" - אומר אלכס גן מהיישוב תמרת, מפקד טייסת בעברו, שעומד בראש מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל.
3 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל, מראה כללי
עמק יזרעאל, מראה כללי
עמק יזרעאל
(צילום: שרון צור)
הוא מצידו מבטיח: "אנחנו לא מתכוונים לוותר. כבר מספיק שנים אנחנו רבים על כך שלא יקום פה שדה תעופה".
לדעתך, הממשלה החדשה יכולה להביא עמה בשורות חיוביות בנושא?
"לפני כל מערכות הבחירות האחרונות הפוליטיקאים הבטיחו לנו הבטחות גדולות, אמרו שהם ינסו להעביר את רוע הגזרה ושגם לדעתם אין מקום להקים שדה כזה בעמק יזרעאל. אבל פוליטיקה לפני הבחירות זה דבר אחד ואחריהן זה דבר אחר".
מירי רגב היא שרת התחבורה החדשה, פניתם אליה?
"נצטרך להניע את התהליך מולה. אנחנו כבר מחברים את העניין הזה לכל נושא הכאוס שיש בארץ בענף התעופה, שכבר שנים נמצא במצב של הרס וטיפול לא נכון בכל המערכת".
גן מוסיף עוד כי הקורונה, בהקשר הזה, דווקא עזרה במאבק שלהם: "העומס מנתב"ג ירד", הוא מסביר. "אין טיסות ולא טסים בלילה, וכנראה שייקח זמן עד שדברים יחזרו לקדמותם. זה נתן לרשויות זמן להתארגן. נוסף על כך יש כוונה להרחיב את נתב"ג, מה שמקנה לנו זמן נוסף. ובגלל הפגיעה בכלכלה צריך לבדוק מאיפה יביאו כסף לבניית עוד שדה".
3 צפייה בגלריה
אלכס גן על רקע העמק. "לא מתכוונים לוותר"
אלכס גן על רקע העמק. "לא מתכוונים לוותר"
אלכס גן על רקע העמק. "לא מתכוונים לוותר"
(צילום: שרון צור)
"חיה בסרט"
בזמן שרוב הרשויות באזור התאגדו, העיר עפולה - שללא ספק עתידה לסבול מההשפעות של הקמת השדה - דווקא לא ממהרת להצטרף למטה המאבק. "בעפולה יש רק תושבים בודדים שמבינים ומצטרפים למאבק", אומר גן. "לצערנו, עיריית עפולה לא מבינה עד כמה הקמת השדה בעמק תשפיע גם עליהם, וכמה העיר תסבול ממהלך שכזה. הם מסתכלים על זה כעל מקור תעסוקה מרכזי. אנחנו קצת מתוסכלים מכך שעפולה 'חיה בסרט' משלה".
ענבל זק (51) מעפולה היא יועצת טיולים באירופה במקצועה, ומשמשת בהתנדבות כראש הנהגת צפון בתנועת 'הצופים'. "אני תומכת מאוד במאבק ואף אירחתי חוג בית בנושא. נכון שיש תחושה שהמאבק נמצא קצת על מי מנוחות בחודשיים האחרונים, אבל מתחת לשטח הפעילות נמשכת כל הזמן", אומרת זק ומוסיפה, "אני חושבת שיש הרבה עפולאים שחושבים כמוני, כי כשאני מדברת שיחות של אחד על אחד עם אנשים הם מאוד מזדהים עם המאבק הזה. הנושא הזה פשוט לא עלה מספיק למודעות בעפולה כמו במושבים. זה חולף על פניהם. הם חושבים שההשלכות יהיו יותר באזור נהלל ורמת דוד, ולא מבינים שמטוס שעובר מעל העמק יביא את אותן השלכות גם על עפולה - אם זה העומסים בכבישים, זיהום אוויר וכדומה. מה שגם שאצלנו בצפון, לפי המתווה המסתמן, לא אמור להיות אפילו הסכם לילה כמו שיש בשדה התעופה לוד, שיש הפסקה של טיסות משעה מסוימת בלילה עד הבוקר. אנשים לא מודעים לכל אלה, לצערי".
הרבה רואים בהקמת השדה פוטנציאל כלכלי. מה את חושבת על זה?
"אני לא רואה בזה פוטנציאל כלכלי. מי שייהנה מכך זה אחוז מאוד מאוד קטן של העובדים, ושאר העבודות יהיו סטנדרטיות. יכול להיות שזה ייתן מענה מסוים בפן הזה, אבל מצד שני זה גם יהרוס המון אופקים מסביב. בלי קשר למאבק אני מנסה לעבוד בשני מישורים. המישור האחד הוא הנהגת תנועת 'הצופים' בצפון, שמאוד שומרת על הטבע והסביבה ודרך החינוך אנחנו מנסים ללמד את הילדים על אהבת הארץ; והמישור השני הוא המקצוע שלי, תיירות חוץ - שבו, על פניו, אני אמורה דווקא להיות מאוד מרוצה מכך שיהיה כאן שדה תעופה והתיירות תגדל. אבל עדיין, המחיר הכבד שיהיה לאיכות חיים שלנו כאן לא שווה את הנסיעה של השעה ורבע לשדה התעופה. בעיניי, שדה בעמק יהיה לא פחות מאסון. אנשים נוטים להסתכל על כך שיהיה להם קרוב להגיע לשדה ולא מסתכלים על כל ההשלכות מסביב. כי לנסוע לעבודה או לקניות ייקח הרבה יותר זמן בגלל העומסים שיהיו כאן על הכבישים. מעבר לזה מדובר באיכות חיים ירודה עם זיהום אוויר ורעש. הרס של הטבע".
3 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל, מראה כללי
עמק יזרעאל, מראה כללי
עמק יזרעאל. אוצר טבע
(צילום: שרון צור)
"אהבה לאדמה"
עפולאית נוספת שהצטרפה למאבק היא גליה מרגולין (64), מנהלת משרד ביטוח במקצועה. "אני חושבת שהעפולאים בדנ"א שלהם הם אדישים", היא מסבירה מדוע לדעתה אין בעפולה תמיכה רחבה במאבק. "אני אוהבת מאוד את הירוק בעמק. יש לנו פה איכות חיים ואני חושבת ששדה תעופה פה ישפיע לרעה על החיים שלנו. קודם כל, לא יהיה לנו פה את כל הירוק; וכמובן יהיו עומסים בכבישים, זיהום אוויר, רעש המטוסים. כל אלה ישפיעו על החיים שלנו ואני לא רוצה לחיות במקום כזה".
משיחות אישיות שלך עם תושבים, מה חושב הרוב בעפולה על המהלך הזה?
"ארגנתי כמה מפגשים בנושא. יש כאלה שרואים איתי עין בעין ויש כאלה שרואים את הנוחיות שבדבר. שיהיה להם הרבה יותר נוח לטוס לחו"ל והם לא יצטרכו לנסוע למרכז בשביל זה. אבל בשביל הפעם-פעמיים או אפילו שלוש פעמים בשנה שהם טסים לחו"ל, לא נורא אם הם יסעו עוד קצת. עדיף מאשר שזה יהיה לנו בתוך הבית. אני לא מאמינה שהקמת השדה תביא לצמיחה כלכלית, מה, לוד שקרובה לשדה תעופה צמחה פלאים? לא. ראש עיריית מגדל העמק בעבר, שאול עמור זכרונו לברכה, ידע לפתח את מגדל העמק ולהביא לעיר הייטק ומפעלים בלי שדה תעופה ובלי כביש שש, וכנ"ל לגבי יקנעם. אפשר לפתח את עפולה והאזורים מסביב ולהרים אותם כלכלית בלי להפוך את הסביבה למקום שלא נעים לחיות בו".
מה לדעתך יחולל השדה בעמק?
"אני חושבת שזו תהיה בכייה לדורות. אני חושבת שהעמק הזה ניתן לנו ואנחנו צריכים לשמור עליו לדורות הבאים. לצערי, חקלאות היום היא מילה לא כל כך פופולרית ואפילו מילת גנאי, אבל אני חושבת שבלי החקלאות למדינה אין זכות קיום. אנחנו צריכים את השדות האלה כמו שהם. צריך לשמור על העמק ויהיה עצוב מאוד אם הוא יהפוך למשהו אחר. אבא שלי הוא הבן הבכור שנולד לעיר עפולה. הוא עוד מעט חוגג 95 וממנו שאבתי את האהבה לאדמה, לירוק, לפרחים ולאדם, ואני חושבת שצריך להעביר את זה הלאה. קיבלנו מתנה מאוד יקרה מאלה שבנו את העמק, ואסור לנו לאבד אותה".
מעיריית עפולה נמסר: ״עיריית עפולה לא עוסקת לפי שעה בנושא שדה התעופה אלא רק ביישומה של אסטרטגיית יציאה זהירה ובטוחה של נגיף הקורונה״.
פורסם לראשונה: 08:28, 15.05.20