"יש 1,500 משפחות שבוכות היום, שהשקיעו את כל כספן, איבדו את כל רכושן, זוגות שהתגרשו בגלל המצב, ואנשים שמשכנו בית של הורים בשביל לרכוש דירה", אומר השבוע משה אלפי.
אלפי הוא אחד ממאות רוכשים שהשקיעו את מיטב כספם בפרויקטים בלוד ורמלה של אלדד פרי, מי שהיה עד לא מזמן מטאור בשמי הנדל"ן של ישראל, וביום שישי שעבר נורה למוות.
4 צפייה בגלריה
אלדד פרי
אלדד פרי
אלדד פרי
(צילום: אבי מועלם)
פרי היה באותה השעה בדרכו לתפילת שחרית, בבית הכנסת הסמוך לחווה החקלאית ברחובות, מרחק קצר מביתו בשכונת היוקרה נווה עמית. אופנוען חיכה לו בחניה, ירה בו מספר פעמים והסתלק מהמקום.
קראו גם:
מאז עולות שאלות רבות בנוגע לרצח, שנותרו פתוחות: האם הסתבך עם עבריינים מהשוק האפור ומצא את מותו בשל חובות? האם מדובר באדם פרטי שירד מנכסיו בעקבות פרויקט כושל של פרי וכעס על סגנון חייו הראוותני?
"הכל היה ידוע אבל אנשים שתקו", ממשיך אלפי, "חשבתי שאאסוף חומרים ויום אחד אכתוב על זה תסריט, אבל לא תיארתי לעצמי שזה ייגמר בצורה כל כך טראגית".

נפילת המטאור מנתיבות

פרי (44) נולד בנתיבות, למשפחה דתית ברוכת ילדים, למד משפטים והשתקע בעיר רחובות. הוא נחשב למטאור בתחום הנדל"ן מכל בחינה. הוא הקים את "קבוצת אלדד פרי" שעסקה בקבוצות רכישה ועד מהרה זכה להצלחה גדולה. היו כאלה שטענו שמדובר בהצלחה גדולה ומהירה מדי.
בשנות פעילותה קבוצת פרי נדל"ן יזמה עשרות פרויקטים ברחבי הארץ. הוא נחשב ליזם מוביל עם שיטות שיווק חדשניות, ומחירים שמשכו את הרוכשים.
4 צפייה בגלריה
אלדד פרי. רצח טראגי שהעלה סימני שאלה
אלדד פרי. רצח טראגי שהעלה סימני שאלה
אלדד פרי. רצח טראגי שהעלה סימני שאלה
(צילום: ריאן)
בין שיטות הקידום, הפך פרי לבעלים של מכבי שעריים ולספונסר של קבוצות נוספות, בין השאר מכבי תל אביב בכדורסל, הקבוצה של המדינה - דרך לא זולה אך מהירה אל הכותרות הראשיות של מדורי הספורט ואל התודעה הישראלית.
ביום הירצחו הותיר פרי אחריו (על פי פרסומים שונים) חובות אישיים בשווי של כ־330 מיליון שקלים, ותביעות (נגד פרי נדל"ן) בסכומים המוערכים במיליארדים. בנוסף, ישנם כ־1,800 רוכשי זכויות לדירות שעוד לא נבנו.
אז איך קבוצת הנדל"ן הגיעה למצב כזה?
לפני כשנה נפתח הליך חדלות פירעון לפרי נדל"ן, שעומדות נגדה תביעות חוב בשווי 3 מיליארד שקלים. החובות בין היתר הם לחברים בקבוצות הרכישה השונות, בעלי קרקעות ומלווים, אחד מהם הוא איש העסקים השוויצרי חיים חמו, שגם פתח בהליך חדלות הפירעון.

לא ברור מה עבר עליו

פרויקט דגל של החברה, "פרי פלייס", בכניסה הצפונית לרחובות, היה אמור כבר מזמן להתאכלס, אך במקום שבו היו אמורות להיבנות 750 דירות לסטודנטים, ברחוב האצ"ל, נותר רק בור עמוק באדמה.
בשנת 2018 יצאה חברת פרי נדל"ן בהכרזה על תחילת העבודות במתחם. למשך תקופה נראו כלי העבודה הכבדים בשטח, אך אלו היו גם הימים של ניצני ההסתבכות של פרי, כאשר הטרקטורים מיהרו לרדת מהשטח.
באותה התקופה גם הלכו וגברו תלונות מצד רוכשים וספקים בכל האיזור על קשיי תשלומים מצד פרי נדל"ן.
שני פרויקטים נוספים שיש לחברה ברחובות הם "ניצני פרי" עם 90 יחידות דיור, שטרם קיבל את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אך כיום בוחנים האם למכור את הפרויקט; ו"אורות חנן" עם 28 יחידות דיור, שנמצא בהליכים לקראת חתימה עם קבלן מבצע.
כשניסינו לשוחח עם אנשים שטענו בעבר כי נפגעו בפרויקטים של פרי, נתקלנו בכעס מהול בחשש. לתחושתם, כל מי שהפסיד את כספו באחד מהפרויקטים עלול להיתפס כחשוד אפשרי.
"אם אנשים לא נמצאים בענף הזה, אין להם דרך להבין מה עבר עליו", מספר איש שלמרות שהפסיד לא מעט כספים בפרויקט של "פרי פלייס", האמין שפרי יצליח להתאושש אם רק יאפשרו לו. "כשאנשים נופלים פתאום כולם נהיים נביאים. בכל בנייה של בניין – אתה נותן לקבלן כסף ומחר הוא יכול למות, אז זה סיכון. זה אומר שהוא רמאי וגנב?".
לדבריו יש לרוכשי פרי פלייס ועד מגובש עם קבוצת וואטסאפ שמקבלת עדכונים אחת לחודש. "הדברים לא היו בידיים שלנו ולא בידיים של אלדד", הוא רומז, וטוען שבימים אלו מתגבש מהלך משפטי שקשור בנושא, אך לא הסכים לפרט מעבר לכך.

טרטורים בלי הפסקה

חלק ממיזמי הבנייה של פרי נדל"ן נקלעו כבר לפני שנים לבעיות.
אחד מרוכשי הדירות בקבוצת הרכישה של החברה בלוד הוא אלפי, איש קולנוע ותסריטאי, שבשישי האחרון, זמן קצר לאחר היוודע הרצח, פרסם פוסט חריף למדי בדף הפייסבוק שלו.
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח, בסמוך לבית הכנסת
זירת הרצח, בסמוך לבית הכנסת
זירת הרצח, בסמוך לבית הכנסת
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בפוסט סיפר אלפי על השתלשלות העניינים שנמשכה שנים, במהלכן היה חבר באחת מקבוצות הרכישה של פרויקט "פרי בסט" בלוד, ובין השאר תיאר את מעשיהם של אנשי החברה מול הרוכשים שטורטרו ללא הפסקה, וציין כי בשלב מסוים של השיחות שניהל מול אחד מעורכי דינו של פרי אמר לו האיש: "שלא לפרוטוקול, תברח מכאן".
"הרצח הוא נורא ואיום ומדהים שבמדינת ישראל אנשים רואים לעצמם חירות ליטול חיי אדם אחר", אומר אלפי. "וזה חמור למרות שמדובר לדעתי באיש מרושע. אני לא פוסק ולא אלוהים, אבל העונש צריך להינתן לאנשים כאלה על ידי המדינה לא על ידי אנשים פרטיים".
לטענת אלפי, הנזק שנגרם גדול מאוד: "הוא גרם עוול לאלפי משפחות, והמשמעות היא לא רק כלכלית, אלא גם בריאותית. אנשים שאספו שקל לשקל, נסחטו".
אלפי וחברים נוספים בקבוצת הרכישה הצליחו, בתום הליך ממושך, להחזיר לעצמם חלק מהכסף שהשקיעו. "רק אחרי ששכרתי עורכי דין הצלחתי לצאת מהפרויקט, אבל קיבלתי רק חלק קטן ממה ששילמתי, 150 אלף שקלים מתוך כ־370 אלף שהשקעתי".
על הפוסט והדברים החריפים שרשם הוא אינו מצטער: "אני איש מאמין בדרכה של היהדות אבל ברגע שאנשים התחילו לכתוב עליו דברים חיוביים, זה הרתיח אותי. האיש להבנתי ניצל כל פרצה אפשרית, גם בשם הדת".
את האשמה במצב שאליו הגיעו החברה והרוכשים מטיל אלפי על רשויות המדינה. "המדינה יכלה למנוע את הרצח. הממונה על חוק המכר ידע על המצב לפני שנתיים, אבל פחד לעשות את שנדרש. יכול להיות שזה היה נגמר אחרת".
בפרויקט החברה ברמלה, שזכה לשם "פרי מלודי", נאבקו בשנתיים האחרונות רוכשי הדירות על מנת לקבל את כספם.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של פרי
הלוויתו של פרי
הלוויתו של פרי
(צילום: משה כהן)
לפני כשבעה חודשים, במסגרת פשרה אותה אישר בית המשפט המחוזי בלוד, נקבע כי חברי אחת מקבוצות הרכישה יקבלו בין 45 ל־50 אחוזים מהכספים שהעבירו לפרי נדל"ן.
"זה חלק קטן ממה שנתנו ויש כאלה שגם את הכסף הזה עוד לא ראו", מספר אבירם לוי מרמלה, שהוריו רכשו דירה בפרויקט. "אלה היו שנתיים של סיוט ומהר מאוד הבנו שהבור הגדול שעומד איפה שהבניין היה אמור להיבנות, זה הבור שאליו זרקנו את הכסף שלנו".
לוי מספר שבני המשפחה הבינו כבר לפני שנתיים שהפרויקט תקוע, בעקבות עמידת האתר בשיממונו. "אתה מגיע מדי שבוע לאתר בנייה שיש מסביבו גדר איסכורית ושלטים יפים של החברה ומבין שבעצם לא קורה שום דבר", אומר לוי, "וזה ממש מתסכל.
"אחרי שהחברה נפלה והגיעו המון אנשים לאתר, ככה ספונטנית, הבנו שאנחנו בצרות. "אני מקווה שאנשים יפיקו לקח ממה שקרה בכל הקשור לקבוצות רכישה".
מיזם נוסף של פרי נדל"ן, מתחם "פרי נופים" בשכונת נופים במודיעין, עומד גם הוא כפיל לבן מזה מספר שנים אחרי שהחברה נקלעה לקשיים כלכליים.
בחודש שעבר, אחרי משא ומתן ממושך, התבשרו רוכשי הדירות כי יועבר אליהם סכום של 100 מיליון שקלים שאמור לסייע להם לקדם את הקמת הפרויקט שבנייתו החלה בשנת 2014.
"אנחנו לא יודעים מה יקרה, בטח אחרי הרצח, אבל לא נרים ידיים", אומר אחד מהרוכשים. "נקווה שהמדינה תבוא לקראת כל הרוכשים שנפגעו, למרות שדי קשה להאמין שזה יקרה".