מקצוע הגריאטריה עובר בימים אלו שינויים והתפתחות כדי להתאים את עצמו לצורך הגדל במומחיות ברפואת גיל הזהב. בשירותי בריאות כללית יצרו מערך מחוזי עם שמונה מומחים בגריאטריה והיד עוד נטויה. 22 מרפאות יש ברחבי המחוז ביניהן הערים בית שאן, עפולה, נצרת, נוף הגליל, טבריה, חצור הגלילית, צפת, קצרין וקרית שמונה, שבהן הקשישים יכולים לקבל מענה למבוקשם.
3 צפייה בגלריה
מהפכה במערך הגריאטרי של הכללית בצפון
מהפכה במערך הגריאטרי של הכללית בצפון
מהפכה במערך הגריאטרי של הכללית בצפון
(צילום: דוברות הכללית)
התמחות בקהילה
מחוז צפון של הכללית הוא בין שלושת המחוזות הראשונים שקיבלו, ממש לאחרונה, אישור ממשרד הבריאות לקיים סבב חובה של התמחות בגריאטריה שיימשך שלושה חודשים במרפאות בקהילה. כלומר, ההתמחות נעשית לא רק בבית חולים כפי שהיה עד היום. "המתמחה הראשון בתוכנית אצלנו, שהוא כבר מומחה ברפואה פנימית, מתחיל בסבב המרפאות שלנו בחודש יולי ואנו כבר מקבלים פניות נוספות מרחבי הצפון", מספר ד"ר ניר צבר, גריאטר מחוז צפון, "חיכינו לזה הרבה זמן. זה סימן טוב שמגיעים מתמחים למרפאות, כאן הם לומדים חלקים חשובים של המקצוע תוך כדי שהם עובדים בו. זו פריצת דרך ותעודת כבוד עבורנו".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ניר צבר ושרבל סרור
ד"ר ניר צבר ושרבל סרור
ד"ר ניר צבר ושרבל סרור
(צילום: דוברות הכללית)
במה שונה ההתמחות בבית החולים לעומת הקהילה?
"ההבדל בין עבודה בבית חולים לעבודה בקהילה הוא גדול. קהילה היא למעשה 'כל מה שהוא לא בית חולים': כאן אנו פוגשים את המבוגרים בשלב שהוא קרוב יותר למצב הקבוע שלהם. בקהילה אנחנו מודעים יותר לפער שבין הרצוי למצוי בבית וגם, למשל, לתופעות לוואי של תרופות שהמליצו עליהן בבית החולים. כאן אנו גם מכירים ומחוברים יותר לשירותים האחרים – לרופאי משפחה, לאחיות במרפאות ולשירותי שיקום ותמיכה בקהילה. כך אפשר להבין טוב יותר מה אפשר לשפר לפני שהמצב מחריף, כדי שלא יידרדר לאשפוז".
מאיזה גיל אדם נחשב גריאטרי?
"לפני כמאה שנה, התקבע גיל 65 כגריאטרי וזה נשאר כך, אבל רוב האנשים שמגיעים אלינו הם סביב גיל 80".
מה כולל המערך הגריאטרי של המחוז?
"שני חלקים עיקריים: האחד – מרפאות, והשני - יחידות טיפולי בית ובתי אבות. אני מנהל את החלק של הייעוץ למטופלים במרפאות וד"ר יונתן גרוסמן הוא הרופא האחראי על טיפולי בית ובתי אבות - קד"ם (קהילת דיירי מוסדות). יש איתנו במערך הגריאטרי של מחוז צפון עוד שישה רופאים מומחים בגריאטריה, מומחית ברפואת משפחה ובקרוב גם מתמחה (שכבר מומחה בפנימית). נוסף על כך, כחלק מהמערך יש לנו גם אנשי סיעוד ועובדת סוציאלית ואפילו מזכירה במשרה חלקית".
במסגרת תפקידו נפגש ד"ר צבר עם הקשיש ומי שמטפל בו (מטפל עיקרי), שמקבל גם הדרכות והמלצות רפואיות. "במשך 90 דקות אני נפגש עם הקשיש ועם משפחתו באחת המרפאות כדי להבין למה הוא בא", הוא מתאר, "אני שומע ממנו על בעיות בריאות גוף ונפש, קושי תפקודי ביומיום, רשימת תרופות, מזונות. לצערנו לרופאי משפחה בדרך כלל אין אפשרות לפנות כל כך הרבה זמן, וכאן זה זמן שמרוכז בפעם אחת. יש כאן הסתכלות יותר מודעת על בעיות שכיחות של גיל מבוגר כמו נפילות, בעיות זיכרון, דיכאון, חרדה, בריחת שתן וצואה".

ליווי בני המשפחה

כאמור, המערך כולל עובדת סוציאלית (עו"ס). שני ארבל קושניר, עו״ס גריאטריה מחוז צפון, מתמקדת במתן מענה לזקן ומשפחתו בתחומי הזקנה השונים והכוונתם לגורמים רלוונטיים (ממשלתיים וקהילתיים). "אנו מתמקדים בסיוע למיצוי זכויות, בתמיכה במצבי חולי ושינוי בתפקוד ובליווי בני המשפחה המטפלים בזקן", היא מסבירה, "לאחר שהזקן נבדק אצל הגריאטר, הוא ומשפחתו מקבלים עם סיכום הביקור המפורט גם מסמך 'מרשם קהילה', שבו אנו מפרטים את כלל השירותים וגורמי הסיוע הקיימים בסביבתו של הזקן".
3 צפייה בגלריה
שני ארבל קושניר, עו״ס גריאטריה
שני ארבל קושניר, עו״ס גריאטריה
שני ארבל קושניר, עו״ס גריאטריה
(צילום: דוברות הכללית)
אחד התחומים שמתעמקים בו ביחידה הגריאטרית הוא הדמנציה. "בשל אופיה המיוחד של המחלה, היא מטילה עומס רגשי, נפשי, פיזי וכלכלי על המשפחה כולה", מוסיפה ארבל קושניר, "האנשים הקרובים לאדם שחולה בדמנציה חווים לעתים רבות תסכול, פחד, כעס, ייאוש וחוסר אונים לנוכח התופעות של דמנציה ולכן ההתמקדות שלי כעו"ס גריאטריה היא בעיקר במטפל העיקרי. אנו מציעים ליווי ותמיכה או חיבור לקבוצת תמיכה בסביבתו של בן המשפחה המטפל וכן מנגישים מידע בעזרת שליחת קישורים לסדנאות והרצאות בזום בנושאי הדמנציה".
תחום נוסף במסגרת אחריותה הוא מינוי מיופה כוח רפואי. "בשנה האחרונה אנחנו פועלים במלוא המרץ להעלאת מודעות המטופלים ועידודם למינוי מיופה כוח רפואי - בחירת האדם עליו סומכים שיקבל החלטות עבורם אם מסיבה כלשהי לא יוכלו לבטא את רצונם. אנו מעבירים הרצאות בתחום במרכזי היום לקשישים בערים ובמועצות וכן הנושא עולה גם בבדיקות הגריאטר".

הערכה שלמה בבית

המערך הגריאטרי של המחוז כולל, כאמור, גם אנשי סיעוד. שרבל סרור, אח מומחה קליני בגריאטריה, משמש כרכז השירות הגריאטרי במחוז צפון בשנה האחרונה. "מומחה קליני בגריאטריה זה תחום חדש בישראל ובגריאטריה בכלל", מסביר סרור, "אני מהראשונים שעברו את הקורס הזה. מדובר באח שמקבל הרשאות מורחבות ויכול לעשות הערכה גריאטרית שלמה לקשיש מבחינת התפקוד הסיעודי, תפקוד קוגנטיבי, נפילות, איזון מחלות כרוניות, המלצות לבני משפחה ועוד. עצם זה שיש אח מומחה קליני בסיעוד גריאטרי שמגיע לקשיש הביתה לבדיקה מקיפה זה שירות חדש שנכנס בשנה האחרונה. אני מגיע לייעץ לחולים אחרי אשפוזים חוזרים ומעבד את כל ההמלצות של בית החולים. את ההערכה אני שולח לרופא משפחה עם המלצות טיפול וגם למנהלת הסיעודית במרפאה".
תחום נוסף שסרור נוגע בו הוא הדרכות לקשיש במסגרת המרפאות. "אנחנו עושים המון מפגשי קידום בריאות לקשישים במועדונים ובמרפאות ומעבירים הרצאות בנושאים של מניעת נפילות, שימוש נכון בתרופות ושיפור זיכרון, סוכרת ועוד".
דבר נוסף שהם מעבירים הוא 'סדנת מטפל עיקרי לחולה דמנציה'. "אנחנו מתמקדים במטפל העיקרי", אומר סרור, "זקן בן 80 שנמצא בבית צריך מישהו שיביא לו תרופות, לדאוג לקניות, לסידורים ולפעמים לצרכים האישיים. אז אנחנו מדברים עם מי שמטפל בו ובודקים אם הוא זקוק לעזרה, ולפי הצורך מערבים את מרפאת האם, שירותי רווחה, ביטוח לאומי, עמותות. המטפל העיקרי מקבל הדרכה, אנחנו שומעים את המצוקות שלו ונותנים לו טיפים איך להתנהל. השירות הזה מתרחב עכשיו גם בחברה הערבית".
אילו עוד פרויקטים אתם עושים?
'השיבה הביתה': במקום שהחולה יפנה לבית אבות סיעודי, יש אפשרות שהוא ישתחרר מבית החולים הביתה ויקבל את כל השירותים בבית כמו בבית אבות: רופא, אחות, פיזיותרפיסט, עו"סית, מישהו שיהיה איתו גם להפגת בדידות. זו תוכנית של משרד הבריאות מהשנה האחרונה".
מה עוד כולל המערך הגריאטרי של המחוז?
"יש מערך שלם של יחידות להמשך טיפול. חולה שלא יכול להגיע למרפאה כי הוא מרותק למיטה או לבית, צוות המרפאה הרגילה יבקר אותו בביתו ויערב את היחידה להמשך טיפול לפי הצורך. צוות היחידה להמשך טיפול כולל רופאים, אחיות, פיזיותרפיסט, עו"ס, ריפוי בעיסוק ודיאטנים שנותנים טיפול בבית".
תוכן פרסומי מוגש מטעם "כללית מחוז צפון"