החום הגדול מאחורינו והילדים חוזרים למסגרות החינוכיות. מסקר שערך המותג "נובוקיד" עולה כי כ-86% מהילדים בגילאי 4-14 נדבקים בגן או בבית הספר, כ-7% נדבקים אחת לשבוע ו-28% נדבקים אחת לחודשיים. עוד עולה מהסקר כי בימי החורף כל ילד חמישי בישראל סובל לפחות פעם אחת מהידבקות כינים, בעונה הקרה.
קיים מיתוס האומר כי הידבקות בכינים נפוצה רק בימי הקיץ. אז זהו, שלא .... כינים יש גם בסתיו ובחורף והן נפוצות בכל סוג אקלים. יתכן שהסיבה לטעות הנפוצה היא משום שהשילוב של הכינמת יחד עם החום הכבד והזיעה יוצר גרד מוגבר מהרגיל. מעבר לכך, לטענה הזו לא קיים בסיס. נכון, הכינים אוהבות חום וזיעה, אך אפילו החורף אינו מונע מהם לפתח מושבה על הראש.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
בנוסף יש המאמינים כי כינים קיימות רק אצל ילדים, זה ממש לא נכון. כינים קיימות בכל גיל, כל זמן שהשיער הינו מספיק ארוך בשביל שהכינה תוכל לטפס ולהיתפס. ילדים סובלים יותר מהכינים, מכיוון שהם נמצאים בקרבה פיזית לילדים אחרים לאורך מרבית שעות היממה ומשחקים זה עם זה באופן שמערב מגע של ראש בראש. חשוב לזכור כי לכינים קל יותר לעבור מראש לראש כאשר השיער הינו ארוך ופזור והן יכולות לטייל עליו ביתר קלות.
החזרה למסגרות החינוכיות וחילופי מזג האוויר הינם הזדמנות טובה לבדיקת מיתוסים נוספים בנוגע לכינים ודרך הטיפול בהם: כינים אינן יכולות לעוף ולקפוץ או לשחות לעבר הראש - הכינים עוברות מראש לראש בהליכה מהירה ורק מגע בין שני ראשים מאפשר הדבקה בכינים. זו ההזדמנות גם לנפץ את המיתוס האומר כי ניתן להידבק מכינים גם מבעלי-חיים: כיני ראש ניזונות מדמם של בני אדם בלבד והן לא מסוגלות לחיות על בעלי-חיים.
מיתוסים נוספים כבר נשמעו לגבי כינים בהם ויטמין 12B או אכילת שום הורגים את הכינים, וצבע לשיער או סוג דם מרחיקים אותן. מיתוסים אלו מעולם לא הוכחו וכל שנותר הוא לחפש פתרון יעיל וקל ככל האפשר לתופעה.
רופאת העור, ד"ר להבית אקרמן, אומרת: "מסקרים ומחקרים שנערכו בישראל, אנו רואים כי הורים רבים אשר ילדיהם סובלים מכינים, מחכים לחורף בכיליון עיניים משום שנדמה להם שאז ילדיהם יפסיקו לסבול ממכת הכינים. הכינים נפוצות בכל עונות השנה ועל כן, כדאי ומומלץ להמשיך במשך כל השנה לטפל במניעת התפתחות מושבת כינים וביצים".
4 צפייה בגלריה
נובוקיד. יח"צ
נובוקיד. יח"צ
נובוקיד. יח"צ
מה עושים עם הכינים?
לכינים קצב התרבות מהיר ביותר, גם בחורף, והן מטילות כ-10 ביצים מידי יום, הבוקעות בתוך 10 ימים. במידה ונתגלו כינים או ביצי כינים על הראש, מומלץ לבצע טיפול מידי להשמדתן ולא להשתהות.
חייבים להמשיך בטיפול שבועי קבוע, גם בחורף, וזאת בכדי לשבור את מעגל חיי הכינים ומניעת התפתחותה של מושבה נוספת על הראש.
לא כדאי להחליף כובעים ומומלץ שכל ילד יחבוש את הכובע שלו וישתמש במברשת שיער נפרדת.
כיוון שהדבקה נגרמת על ידי קרבת ראש לראש, חשוב לבדוק לא רק את הראש שנמצא נגוע בכינים אלא גם את שאר בני הבית.
ברגע שנמצא אצל אחד מבני הבית כינים במקביל לטיפול ההסרה מומלץ לכבס ולנקות כלי מיטה, מגבות ומברשות שיער כדי למנוע הדבקה חוזרת.
4 צפייה בגלריה
נובוקיד - מכשיר להסרת כינים וביצי כינים ולמניעתם. יח"צ
נובוקיד - מכשיר להסרת כינים וביצי כינים ולמניעתם. יח"צ
נובוקיד - מכשיר להסרת כינים וביצי כינים ולמניעתם. יח"צ
איך מטפלים?
ישנם מספר מוצרים בשוק המיועדים לטיפול בכינים ובביצי כינים. נובוקיד - המכשיר הראשון מסוגו בעולם להסרת ומניעת כינים וביצי כינים המנדף תמיסה טבעית ממקור צמחי, הפועלת באופן ממוקד על מערכת הנשימה של הכינים. בשונה מטיפולים אחרים, כאן מדובר בטיפול "יבש" הנעשה באמצעות כובע אותו חובשים על גבי השיער ובאמצעות הדלקת המכשיר עם הקפסולה החומר המשמיד פועל על גבי הכינים והביצים. סרקל אקטיב של ד"ר פישר הוא תכשיר המשלב קומפלקס ייחודי בעל שישה שמנים 100% טבעיים המשמיד כינים וביצי כינים. עוד מוצרים ייעודים לטיפול בכינים: הדרין, ריזאלטס, נחמה קאר, N -כינים, זבנג. בכל בחירה של תכשיר טיפולי מומלץ לעקוב אחר הוראות השימוש במדוייק על מנת להגיע לתוצאה מיטבית.
4 צפייה בגלריה
סרקל ד"ר פישר. יח"צ
סרקל ד"ר פישר. יח"צ
סרקל ד"ר פישר. יח"צ