בשנת הקורונה נצפתה ירידה בנזקים רפואיים כתוצאה מחשיפה ישירה לשמש אך בשל העובדה שנזקי שמש חמורים הם בדרך כלל נזקים מצטברים, נראה כי גם תקופת הקורונה לא הצליחה להפחיתם, כך מסביר בשיחה איתנו ד"ר אבו ריא פואז, רכז רפואת עור בצפון של הכללית.
1 צפייה בגלריה
גלידה עד לחוף הים
גלידה עד לחוף הים
(צילום המחשה: Shutterstock)
"נזקי השמש כוללים גידולים כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש, ואנחנו רואים אותם פעמים רבות אצל אנשים שעובדים בחשיפה גבוהה לשמש כמו למשל עובדי בניין או חקלאיים, לסוג זה של גידולים קוראים pcc או קרציונומה של תאי בסיס וניתן לראות אותם בשכיחות גבוהה יותר באזורי הגוף החשופים לשמש כמו הקרקפת, הפנים והידיים", מסביר ד"ר פואז.
"ישנם גם גידולים טרום סרטניים שאם לא מטפלים בהם בזמן הנכון הם עלולים להפוך סרטניים ויש את הגידול בעל ההשלכות הקשות ביותר והוא המלנומה. סוג הסרטן הזה מאוד אגרסיבי ואם לא תופסים אותו בזמן הוא יכול לגרום לתוצאות מאוד קשות ואפילו למוות".
בנוסף, מסביר ד"ר פואז, כי חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום לכתמים וקמטוטים בעור, ולכן הוא ממליץ להימנע עד כמה שניתן מחשיפה ישירה וממושכת, ובכל מקרה של חשיפה למרוח קרם הגנה.
איך יודעים מתי כדאי לפנות לרופא?
"בכל שנה בכללית אנחנו מבצעים בדיקות חינם לאוכלוסייה, אנחנו מזמינים אותם למרפאות והרופאים מבצעים ספירות של נקודות החן. כמו כן, אם נקודה מכילה בתוכה כמה צבעים או שהיא מתחילה לגרד באופן מקומי או לדמם יש לבדוק אותה כמה שיותר מהר אצל רופא העור".
ד"ר פואז מדגיש כי מטופלים צריכים להיות עירניים למה שמתרחש בגופם: "אם מטופל רואה שיש נקודה חשודה או חדשה, לנו יש את המכשור המתאים כדי לבדוק אותה לעומק". כמו כן, הרופא המטפל מבצע מעקב הדוק אחר התפתחות ושינויים של נקודות החן ולכן הבדיקה השנתית מומלצת עוד יותר.

העצות של ד"ר פואז לקראת הקיץ:

• זיהיתם נקודה חשודה? גשו להיבדק אצל רופא העור.
• הגיעו למעקבים על פי הוראות הרופא המטפל.
• הימנעו מחשיפה ישירה וממושכת לשמש, במיוחד בין השעות 10:00 ל-16:00.
• מרחו מקדמי הגנה 50 ומעלה.