גל גדות שיתפה השבוע את עשרות מיליוני העוקבים שלה ברחבי העולם, שחג פורים הוא הקאפ אוף טי שלה.
3 צפייה בגלריה
גל גדות במטבח עם בנותיה
גל גדות במטבח עם בנותיה
גל גדות במטבח עם בנותיה
(צילום: מתוך האינסטגרם)
גדות העלתה בעמוד האינסטגרם שלה צילומים מהמטבח הביתי, יחד עם צמד סו-שפיות במשקפי שמש, בנותיה מאיה ואלמה.
השלוש לשו בצק וגדות כתבה: "הכנת אוזני המן עם הבנות שלי היא הפעילות הכי מועדפת עליי בחג".
רבות נכתב על הזמן המועט שהורים וילדים מבלים יחד. בעידן המסכים, כל אחד מתכנס לעיסוק שלו – הילדים בטלפון הנייד, ההורים במחשב – והאינטראקציה רק הולכת ומתמעטת.
המטבח הוא הזדמנות לבצע פעילות משותפת, שמאפשרת תוך כדי עשייה גם לדבר, להתקרב ולצבור חוויות - ולא רק בחגים ושמחות אלא ביומיום.
קראו גם:
לדברי סוזן בוורמן, תזונאית ומנהלת הדרכת תזונה בחברת הרבלייף, ילדים בדרך כלל אוהבים לבשל. "לו ניתנה להם הזדמנות, הם היו שמחים לבלות זמן במטבח. ומדוע לא בעצם?", היא אומרת-שואלת, "בישול הוא יצירתי, מבולגן ומהנה, והוא מפעיל את כל החושים.
"בנוסף, המאמצים שלכם מתוגמלים במשהו שיהיה – בדרך כלל - גם טעים.
"לבישול המשותף יש יתרון חשוב נוסף: לאור העובדה שבעשורים האחרונים שיעורי ההשמנה ועודף המשקל בקרב ילדים עלו באופן דרמטי כתוצאה, בין היתר, מתזונה לא מיטבית, כניסתם למטבח והמפגש עם חומרי גלם בריאים תהפוך אותם לאנשים מודעים למה שהם מכניסים לפה".
3 צפייה בגלריה
בחירת מצרכים ואכילה נבונה עוזרים לילדים להעריך מזון בריא
בחירת מצרכים ואכילה נבונה עוזרים לילדים להעריך מזון בריא
בחירת מצרכים ואכילה נבונה עוזרים לילדים להעריך מזון בריא
(צילום: shutterstock)
יתרונות הבישול המשותף לפי בוורמן:
הערכה למזונות בריאים
כאשר הורים משמשים מודל חיקוי לבחירות תזונתיות הילדים נוטים ללכת בעקבותיהם. בישול, בחירת מצרכים ואכילה נבונה עוזרים לילדים להעריך מזון בריא. העבודה המשותפת במטבח היא הזדמנות לכוון אותם אל אבות המזון, הירקות והפירות והנפלאות שאפשר לחולל מהם.
גיוון והתנסות במאכלים חדשים
ילדים נהנים לאכול את מה שהכינו. כשילדים מעורבים בבחירת מרכיבים ובהכנת המזון, יש סיכוי גבוה יותר שהם ינסו לטעום את היצירות שלהם. חוויית הבישול תעזור להם לשמור על ראש פתוח בכל הנוגע להתנסות במאכלים חדשים.
חיזוק ההערכה העצמית
ילדים מרגישים תחושת גאווה ועצמאות כשהם מבשלים. הם אוהבים להתפאר: "עשיתי הכל בעצמי!" כשהם מצליחים להכין משהו בכוחות עצמם, ולא משנה עד כמה הוא פשוט. כשהמנה מוגשת למשפחה והילד מקבל פידבק, משתפרת הערכתו העצמית. המטבח הוא בהחלט ההזדמנות להכיר להם מתכונים המותאמים לגילם.
פיתוח יצירתיות
ברגע שהילדים רכשו מיומנויות בסיסיות ולמדו למלא את ההוראות המופיעות במתכונים, עודדו אותם להיות יצירתיים. אפשר להתחיל עם יצירת מתכון בסיסי פשוט. לאחר שיצרו כמה מתכונים משלהם, רבים נהנים ליצור ספר מתכונים.
3 צפייה בגלריה
ילדים וטבעונות. איך בונים להם תפריט?
ילדים וטבעונות. איך בונים להם תפריט?
חיתוך ירקות - דרך מצוינת לשיפור השליטה במוטוריקה עדינה
(צילום: shutterstock)
חיבור משפחתי
בילוי משותף במטבח יכול להיות מהנה ומרגיע גם עבור הילדים וגם עבור המבוגרים. לרוב ילדים לא זקוקים לשכנועים כדי להצטרף למטבח, נצלו זמן זה כדי ליהנות זה מחברתו של זה ולדבר על כמה טעימה ובריאה תהיה הארוחה שתכינו.
שיפור המוטוריקה העדינה
בחישה, ערבוב המרכיבים, רידוד הבצק או, עבור ילדים גדולים יותר, חיתוך הירקות, אלה הן דרכים מצוינות לשיפור השליטה במוטוריקה עדינה ותיאום עין-יד.
שיפור קשב וריכוז
בישול כרוך במילוי ההוראות במתכונים וביצוע השלבים כדי להגיע לתוצר סופי טעים. בתהליך הבישול ילדים לומדים לשים לב לפרטים, הם לומדים מהר תוך כדי תנועה וצריכים להתרכז במשימה אם הם רוצים בסופו של דבר גם לאכול את מה שהכינו.