לו הבחירות לראשות עיריית עפולה היו מתקיימות השבוע, ראש העירייה לשעבר אבי אלקבץ היה מקבל 40 אחוז מקולות הבוחרים וסביר להניח כי היה מנצח את יריבו הפוליטי הוותיק, ראש העירייה המכהן יצחק מירון, שהיה מקבל 35.6 אחוז מקולות הבוחרים. כך עולה מסקר שערכו עבורנו מנו גבע ומינה צמח ממכון המחקר מדגם בשיתוף iPanel.
6 צפייה בגלריה
יצחק מירון (צילום: שרון צור)
יצחק מירון (צילום: שרון צור)
יצחק מירון (צילום: שרון צור)
על פי תוצאות הסקר מועמד 'עפולה אחת', ראש העירייה לשעבר אבי אלקבץ, מצליח לקבל 40 אחוז מקולות התושבים כבר בסיבוב הראשון ולמעשה זוכה לתמיכה לחזור ללשכה בקומה השלישית בבניין העירייה. ככל הנראה קמפיין השמירה על הצביון היהודי בעיר וההבטחות לבטל את 'הסכם גג' השפיעו על תושבי עפולה. ראש העירייה המכהן יצחק מירון, מועמד 'תנופה לעפולה', מקבל בסקר 35.6 אחוז מקולות התושבים ואילו המועמד השלישי לראשות העיר, עורך הדין אילן וקנין, מקבל רק 6.3 אחוז מקולות התושבים.
הסקר בוצע בתאריכים 11.10.18-8.10.18 בקרב 500 מרואיינים בעלי זכות בחירה בעפולה בגילאי 17 ומעלה. טעות הדגימה המרבית 4.4%+. כלומר, אם לוקחים בחשבון את טעות הדגימה עולה כי המרוץ בין אלקבץ למירון צמוד מאוד והוא יוכרע למעשה, כך אפשר להעריך, על קולות בודדים.
הסקר גם מצביע על כך שעורך הדין וקנין לא הצליח לשכנע את תושבי עפולה שהגיעה העת לבחור בראש עיר חדש ולייצר אלטרנטיבה למירון ואלקבץ, שמנהלים את העיר ב־20 השנים האחרונות. נוסף על כך, עורך הדין וקנין לא מצליח לגרור את מערכת הבחירות לסיבוב שני ועל פי הסקר הוא יוכרע כבר בסיבוב הראשון. כזכור, בבחירות ב־2013 דוד סויסה, שהתמודד מול אלקבץ ומירון, הפתיע כשכפה סיבוב שני בבחירות לראשות עיריית עפולה.
נתון מעניין שעולה מהסקר הוא ש־13.5 אחוז מהנשאלים בסקר השיבו כי אינם יודעים למי להצביע או שטרם החליטו במי מבין המועמדים יבחרו ו־3.8 אחוז סירבו להשיב. המשמעות היא שעד ה־30 באוקטובר יש לראש העירייה מירון זמן קצר לשכנע את רוב הקולות הצפים להצביע עבורו כדי להישאר בתפקיד. זה לא יהיה דבר פשוט כלל, כי גם אלקבץ ווקנין ינסו לשכנע את הקולות הצפים להצביע עבורם.
הצעירים עם אבי אלקבץ, המבוגרים עם מירון
בפילוח על פי גילאים ניתן לראות תמיכה גורפת של הנשאלים הצעירים, בגילאי 24-17, בראש העירייה לשעבר אבי אלקבץ. 48.8 אחוז מהצעירים שהשתתפו בסקר השיבו כי יבחרו באלקבץ לראשות העירייה.
6 צפייה בגלריה
אבי אלקבץ (צילום: שרון צור)
אבי אלקבץ (צילום: שרון צור)
אבי אלקבץ (צילום: שרון צור)
בקרב הצעירים ראש העירייה יצחק מירון מקבל 25.4 אחוזי תמיכה וזאת למרות המאמצים הרבים שעשה בקדנציה הנוכחית עבור האוכלוסייה הצעירה: הקמת אגף צעירים ונוער המחבר את הנוער בציר המשכי למרכז הצעירים וכך נשמר הקשר עד שחרורם מצה"ל או משירות לאומי, הקמת מרכז נוער ברובע יזרעאל, שבוע עיר הילדים והנוער בקיץ בפארק, לילות לבנים לאורך כל ימי השבוע בקיץ בכל שכונות העיר, מינהלת נוער עירונית גדולה, יום הנערה להעצמת נערות בנות העיר, הכנה לצה"ל - הקמת נבחרת ייעודית כהכנה לקצונה אחת לשנה ומינוי רכזים חדשים: רכזת חיילים משוחררים המסייעת בקידום מתן הזכויות למשתחררים והכנה לחיים האזרחיים כולל הכנת קורות חיים וסיוע במציאת מקור תעסוקה ורכזת צמיחה דמוגרפית, האחראית על קידום פיתוח הקהילה ועמידה מול הבירוקרטיה, לתושבים החדשים המגיעים לשכונות העיר.
6 צפייה בגלריה
פילוח הרשימות למועצת העיר
פילוח הרשימות למועצת העיר
פילוח הרשימות למועצת העיר
בקרב קהל הצעירים המועמד אילן וקנין מקבל רק 5 אחוזי תמיכה.
את הפופולריות של אלקבץ בקרב האוכלוסייה הצעירה ניתן אולי לשייך לקמפיין שלו נגד הפיכתה של עפולה לעיר מעורבת. במפגש צעירים שערך אלקבץ לפני שבועיים במטה שלו השתתפו כ־50 צעירים בגילאי 17 ומעלה, כשהנושא שהכי הטריד אותם היה עתיד צביון העיר.
גם בקרב גילאי 34-25 מקבל אלקבץ תמיכה גדולה יותר מראש העירייה המכהן. 38.1 אחוזים תומכים באלקבץ, 35.2 במירון ו־8.9 אחוז תומכים בוקנין.
בקרב גילאי הביניים 44-35 מקבל מירון 37.7 אחוזי תמיכה מקרב הנשאלים בסקר, קצת אחריו נמצא אלקבץ עם 35.5 אחוזי תמיכה ואילו וקנין נמצא הרחק מאחור עם 4.5 אחוזי תמיכה.
בקרב גילאי 59-45 אלקבץ שוב מקבל יותר אחוזי תמיכה מראש העירייה המכהן. 37 אחוז תומכים באלקבץ, 33.8 אחוז תומכים במירון ו־11 אחוז תומכים בוקנין.
התמיכה הגבוהה במירון נמצאת בקרב גילאי 60 פלוס. מירון מקבל אצלם תמיכה של 35 אחוזים, אלקבץ 24.5 אחוז ואילו וקנין 4.6 אחוז. נתון מעניין שעולה מהסקר בקרב מצביעי 60 פלוס הוא ש־23.4 אחוז מהם אינם יודעים למי להצביע או שטרם החליטו במי מבין המועמדים יבחרו.
אלקבץ חזק אצל החרדים, מירון אצל החילונים
בחמש השנים האחרונות השקיע ראש העירייה יצחק מירון הרבה מאוד בקרב האוכלוסייה החרדית – הקמת שני בתי ספר, שישה גני ילדים, פעילויות העשרה במרכזים הקהילתיים ועזרה בהקמת תנועת נוער חרדית. מה גם שלקראת הבחירות הביעו הסיעות החרדיות תמיכה גורפת במועמדותו של מירון, אך ממצאי הסקר מראים שלמרות החיבור בין מירון לחרדים הוא לא זוכה אצלם לתמיכה גורפת.
6 צפייה בגלריה
אילן וקנין (צילום: שרון צור)
אילן וקנין (צילום: שרון צור)
אילן וקנין (צילום: שרון צור)
44.5 אחוז מהנשאלים בסקר שהגדירו עצמם כחרדים תומכים במועמדותו של אבי אלקבץ לראשות העירייה. רק 37.3 אחוז מהחרדים תומכים בראש העירייה יצחק מירון ואילו 5.9 אחוז תומכים באילן וקנין. יש לציין כי 8.9 מהחרדים אינם יודעים למי להצביע או שטרם החליטו במי מבין המועמדים יבחרו. 3.4 אחוז סירבו לענות במי יבחרו לראשות העירייה.
בקרב החילונים זוכה מירון לתמיכה משמעותית של 39.5 אחוזים. אלקבץ מקבל 28.6 אחוזי תמיכה ואילו וקנין מקבל 6.1 אחוזי תמיכה. יצוין כי בקרב החילונים 15.3 אחוז מהנשאלים בסקר ענו כי אינם יודעים למי להצביע או שטרם החליטו במי מבין המועמדים יבחרו.
בקרב האוכלוסייה המסורתית זוכה אלקבץ לתמיכה גורפת בסקר. 45.8 אחוז תומכים באלקבץ לעומת 23 אחוז בלבד בראש העירייה יצחק מירון. אילן וקנין מקבל אצל המסורתיים 8.4 אחוזי תמיכה.
בקרב האוכלוסייה הדתית עולה מהסקר נתון מעניין של כמעט תיקו בין אלקבץ למירון. ראש העירייה המכהן מקבל 34.9 אחוזי תמיכה מקרב הדתיים. אלקבץ מקבל 34.4 אחוזי תמיכה. וקנין מקבל בקרב הדתיים 8.1 אחוזי תמיכה.
אלקבץ מוביל גם בקרב ראש בראש
גם במקרה שיתקיים סיבוב שני אלקבץ מוביל. על פי הסקר, בסיבוב שני שבו יתמודדו יצחק מירון ואבי אלקבץ, יקבל אלקבץ 42.7 אחוזי תמיכה לעומת 37.4 אחוזי תמיכה למירון.
בסיבוב השני 12.7 אחוז מהנשאלים בסקר ענו כי אינם יודעים למי להצביע או שטרם החליטו במי מבין המועמדים הם יבחרו. 3.8 אחוז מהנשאלים סירבו לענות.
6 צפייה בגלריה
פילוח הרשימות למועצת העיר
פילוח הרשימות למועצת העיר
פילוח הרשימות למועצת העיר
מליחי ונגה שרון מפתיעים
הסקר גם בדק את סיכויי ההצלחה של הרשימות השונות למועצת העיר. כידוע, בבחירות המקומיות מצביעים בשני פתקים: האחד לראשות העיר והשני לרשימה במועצת העיר.
בבחירות האלה לראשונה ייבחרו 17 חברי מועצה ולא 15 כפי שהיה בעבר, זאת לאור הגידול המשמעותי באוכלוסיית העיר, שחצתה את קו ה־50 אלף תושבים.
על פי תוצאות הסקר, הסיעה שתכניס הכי הרבה מנדטים למועצה בבחירות הקרובות היא סיעתו של ראש העירייה המכהן יצחק מירון 'תנופה לעפולה' שקיבלה 13.1 מקולותיהם של הנשאלים. בהערכה גסה מדובר בכשלושה מנדטים.
רשימת 'עוצמה' בראשותו של שלמה מליחי מפתיעה וזוכה לקבל בסקר 9.6 אחוזי תמיכה. בהערכה גסה מדובר בכשני מנדטים. כזכור, מליחי פרש מהליכוד לאחר שהודח מתפקיד היו"ר והקים סיעה עצמאית.
הפתעה נוספת בסקר היא התמיכה הגבוהה לה זוכה נגה שרון שעומדת בראש סיעת 'באנו לשנות'. היא מקבלת בסקר 8 אחוזי תמיכה, ובהערכה גסה היא צפויה לקבל בין מנדט אחד לשניים.
6 צפייה בגלריה
נגה שרון (צילום: שרון צור)
נגה שרון (צילום: שרון צור)
נגה שרון (צילום: שרון צור)
בקרב הרשימות המזוהות עם עולי חבר העמים, הסיעה 'עפולה ביתנו' של בוריס יודיס מקבלת 6.7 אחוזי תמיכה ואילו סיעתו של מיכאל ברקן 'יחד' מקבלת 5.2 אחוזי תמיכה. המשמעות היא שכל אחת מהן תקבל כמנדט אחד.
נתון מפתיע שעולה מהסקר הוא שסיעתו של המועמד אבי אלקבץ 'עפולה אחת' זוכה לתמיכה קטנה מאוד של 1.5 אחוז מקרב הנשאלים. המשמעות היא שאלקבץ רחוק מלהכניס מנדט אחד למועצה.
תוצאות נוספות: העפולאים – 4.9 אחוז (הערכה מנדט אחד), הבית היהודי – 4.1 אחוז (הערכה מנדט אחד) , הבית החברתי – 4.1 אחוז (הערכה מנדט אחד), הליכוד – 4.5 אחוז (הערכה מנדט אחד), היזרעאלים – 2.7 אחוז, למען עפולה – 3.7 אחוז, גשר - 3.6 אחוז, רשימה אחרת - 5.0 אחוז.
יצוין כי 17.9 אחוז מהנשאלים בסקר ענו כי אינם יודעים למי להצביע או שטרם החליטו במי מבין הרשימות הם יבחרו.