הצהרתו של עורך הדין אילן וקנין כי יתמודד לראשות העיר עפולה מול שני פוליטיקאים חזקים, ראש העירייה המכהן יצחק מירון וראש העירייה לשעבר אבי אלקבץ, הפתיעה את המערכת הפוליטית בעיר. הרי גם פוליטיקאים מנוסים מווקנין לא העזו להתמודד מולם, אבל המועמד המפתיע בטוח כי ברגע האמת, ביום הבוחר, התושבים בעפולה יבחרו שינוי והשינוי האמתי הוא לבחור בו לראשות העיר.
2 צפייה בגלריה
אילן וקנין. "אני מקבל חיזוקים משמעותיים" | צילומים: שרון צור
אילן וקנין. "אני מקבל חיזוקים משמעותיים" | צילומים: שרון צור
אילן וקנין. "אני מקבל חיזוקים משמעותיים" | צילומים: שרון צור
"החלטתי להתמודד בדיוק מהסיבה שהם מנהלים את העיר הזו כבר 20 שנה מאז שנת 1998", אמר וקנין, "הבעיה העיקרית היא שמדובר בשני אנשים ששיתפו פעולה בעבר והיום מסוכסכים ולפיכך העיר מפולגת, מסוכסכת ומחולקת למחנות. לי באופן אישי נמאס. העיר והתושבים משלמים מחיר אישי יקר בגלל הסכסוך הזה. בשנת 2004 חזרתי לעיר ופתחתי משרד עורכי דין ומאז אני רואה הידרדרות שלא לומר קריסה במערכת החינוך, לאו דווקא רק בציוני בגרות, אלא בחינוך בכלל. הוא נדחק לקרן זווית כשמירון ואלקבץ משקיעים בעיקר בבטון ובפרויקטים נדל"ניים. הם הזניחו את הרוח ואת חינוך ילדינו. אני מבקש לעשות שינוי קיצוני של 180 מעלות בסדרי העדיפויות של עפולה - להשקיע באנשים וילדים במקום בבטון. עם חינוך ותרבות איכותיים לצד תעסוקה איכותית, נשמור על הצעירים החזקים והאיכותיים שלנו בעפולה".
אתה טוען שיצחק מירון הוא ראש עיר גרוע?
"אלקבץ ומירון מיצו את עצמם. אין להם מה לחדש לנו, התושבים. הרי המאבק שבו אני נאלצתי להתמודד והיום רוכבים עליו כל מיני גורמים אינטרסנטיים ערב בחירות, חידד את הנקודה שיש משמעות לתפיסה האידאולוגית של ראש עיריית עפולה. למיטב הבנתי מעפולה וצפונה מדינת ישראל איבדה את הרוב היהודי וכיום יש 65 אחוז לא יהודים בגליל. עפולה היום עומדת במבחן בסדר גודל היסטורי ומשמעותי והדבר מקבל משנה תוקף כאשר עיריית עפולה חתמה בלי שום דיון רציני ומשמעותי על הסכם גג לבניית עוד כ־11 אלף יחידות דיור במשך חמש שנים. אני מתנגד להסכם הזה, הוא הסכם גרוע. אני אקפיא אותו או לפחות אפרוש אותו לשנים רבות".
מה הסיכוי שלך מול שני מועמדים שיש להם כוח אלקטורלי גדול? נתח לי איך אתה מנצח?
"אני סבור שאם בבחירות הקודמות, לפני חמש שנים, 25 אחוז מהתושבים היו בשלים לשינוי (אחוז המצביעים לדוד סויסה, שבו הוא תמך - י.ו), אז היום הציבור בשל עוד יותר לשינוי ויש כמות גדולה של תושבים ששבעו משני המועמדים - מירון ואלקבץ. אני מבקש לתת אלטרנטיבה אחרת עם סדרי עדיפויות שונים מכוונים תושבים וילדים. אני אהפוך את עפולה לעיר שכיף לגור בה".
בלי חיבורים פוליטיים
וקנין, בן 45, נשוי ואב לארבעה ילדים הלומדים במערכות החינוך בעיר. בשנת 2004 פתח בעיר משרד עורכי דין ונוטריון. למודעות הציבורית בעיר עלה עם המאבק שהתעורר בעפולה בעקבות מכרז הקרקעות בשכונת עפולה הצעירה. לכן כשאומרים לו שהוא אנונימי הוא מתרגז. "ניהלתי מאבק במשך שנתיים שבו השקעתי לילות כימים בסדר גודל משמעותי מאוד והתראיינתי לכלי התקשורת בארץ ובעולם. לדעתי המאבק הזה מעסיק היום לא רק את עפולה אלא את העולם כולו בנושא הערבוב התרבותי בין העמים היהודי והערבי. אני לא אנונימי, הציבור מכיר אותי ואת הפעילות שלי", אמר.
יש טענה שאתה ואבי אלקבץ מתמודדים על אותם קולות.
"אני מבקש להחליף את שניהם. שניהם תרמו לעיר בפרויקטים שהם עשו, אבל היריבות ביניהם עברה את גבול הטעם הטוב. אלקבץ זיהם את המונח צביון כי רק אני, יחד עם מטה המאבק שליווה אותי, השקעתי זמן שנלקח ממשפחתי וממשרדי וכסף, רצתי בין בתי המשפט והתמודדתי מול משרדי עורכי דין גדולים לבד. אני לא זוכר את כל מי שמדבר היום על צביון שהיה לידי או שסייע לי או השקיע מכספו ומזמנו. היום לנופף בדבר הזה זה לגנוב את דעת הציבור".
אין לך חיבורים פוליטיים. בלי זה קשה לנצח.
"גם לדוד סויסה לא היו חיבורים פוליטיים לפני חמש שנים. לא השקעתי בזה כי אני רוצה להוביל את עפולה לדרך חדשה. אני לא מאמין שיש בכוחן של סיעות להשפיע על תומכיהן על פי מוטיב העדר. הציבור חכם, הוא יודע מה טוב לו ומה נכון לו. ההצבעה לראשות העיר תהיה באופן שבו כל אזרח ישקול זאת באופן עצמאי על פי מיטב הבנתו".
2 צפייה בגלריה
וקנין. אני לא אנונימי
וקנין. אני לא אנונימי
וקנין. אני לא אנונימי
מכוון לסיבוב שני
אחד הנושאים הבוערים במערכת הבחירות הנוכחית הוא נושא החינוך, שוקנין טוען כי הוא נמצא בקריסה. הוא מצדו שם את החינוך בראש סדר העדיפויות ומבטיח לתושבים כי אם ייבחר, בתוך פרק זמן קצר יפסיקו לטעון שהחינוך בעפולה בקריסה.
"צריך לטפל באופן רציני בתלמידי החינוך המיוחד, לזהות מוקדם את התאמתם למערכות חינוך מתאימות בעיר. צריך להגדיל את הצוותים הפרה־רפואיים, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים ולטפל בתשתיות בתי החינוך באופן יסודי, החל מגני הילדים ובהמשך בבתי הספר", אומר וקנין, "בניית בית ספר 'אוהל מאיר' ובית ספר יסודי 'יזרעאל' חדשים במקומם הם. צריך לבנות קריה לציבור החרדי ולהוסיף מתקנים לבתי הספר כמו אולמות ספורט שחסרים, מעבדות וחדרי מחשבים. בניית פארק מדע, החזרת והקמת ישיבה תיכונית עצמאית בעלת ייחודיות חינוכית ותורנית ובניית ישיבת הסדר בתמיכת העירייה על מתקניה".
"כל תלמיד בעפולה חייב לקבל הזדמנות שווה - שוויון הזדמנויות - זה נכון לתלמיד הדתי, הלא דתי והחרדי, בחינוך הרגיל או בחינוך המיוחד", הוסיף וקנין, "העיר תתמוך בסטודנטים בני עפולה במלגות לימודים והם יעניקו שעות התנדבות בבתי הספר, בגנים, בתנועות הנוער ובמסגרת אגף הרווחה. חיזוק והרחבת יום לימודים ארוך, הרחבת והקמת מועדוניות לבתי הספר היסודיים, הקמת בית ספר מקצועי במקום עמל שנסגר, רענון הצוותים הפדגוגיים יחד עם משרד החינוך. אני מציע כי כל מחלקות ואגפי העירייה יהיו מכוני חינוך", הוא פורש את משנתו.
יהיה סיבוב שני?
"למיטב הבנתי מנתונים שהגיעו אליי כן. אני שואף להיות בסיבוב השני".
אתה חושב שיש לך סיכוי לגרור את המערכה לסיבוב שני?
"כשאני מסתובב בין התושבים אני מקבל חיזוקים משמעותיים. אני מקבל תמיכה ועידוד כשאנשים שמחים על האופציה שניתנה להם להצביע למועמד אחר מחוץ לפוליטיקה. אלמלא התמודדתי, רבים מהתושבים לא היו הולכים להצביע או שהיו מצביעים מתוך אילוץ של מה שנקרא הרע במיעוטו - מה שאני לא מאמין בו".
ממטה אבי אלקבץ נמסר בתגובה: "הצבעה לאילן וקנין היא בעצם הצבעה לאיש השמאל יצחק מירון, שלא סתם רוצה שוקנין ישאר במרוץ וזאת כדי לפצל את קולות המתנגדים לעיר מעורבת. זה לא יעזור למירון ולא לשמאל הקיצוני- אבי אלקבץ יהיה ראש העיר הבא של עפולה".
ממטה יצחק מירון סרבו להגיב.