השיר 'גולה סנגם' שיצא לאחרונה גורר תגובות נלהבות ברשת. מדובר בשיר בפרסית שנולד כתוצאה מחיבור מוזיקלי מיוחד שנוצר בשיתוף פעולה בין עידן אמסלם מבית שאן, גיטריסט להקת 'אורפנד לנד', מפיק, מעבד, מלחין ויוצר לבין הזמרת נועה אקסינר.
3 צפייה בגלריה
נועה אקסינר ועידן אמסלם
נועה אקסינר ועידן אמסלם
נועה אקסינר ועידן אמסלם
(צילום: לירון מלול)
אקסינר, שדרנית, כתבת ועורכת תוכן ברשת ב' של תאגיד השידור 'כאן', מפתחת גם קריירה של זמרת. החיבור בינה לבין אמסלם נוצר כשהעלתה סטורי בחשבון האינסטגרם שלה באורך 15 שניות שבו היא מבצעת את השיר בפרסית, שפה אותה למדה במהלך שירותה הצבאי בחיל המודיעין, והאהבה שלה לשיר ולתרבות הפרסית נותרה בה מאז.
3 צפייה בגלריה
נועה אקסינר
נועה אקסינר
נועה אקסינר
(צילום: לירון מלול)
"העליתי את השיר עם ההאשטג 'מנסה לנגן' כי לשיר אני יודעת אבל לנגן קצת פחות ושרתי את השיר הזה שמוכר לי מהעבר הצבאי. רציתי גם לבדוק איך השפה הפרסית שלי. עידן שמע את הביצוע ו־15 השניות האלה הפכו להתכתבות בינינו והחלטנו לבצע את השיר יחד. כך יצאנו לדרך והקלטנו את השיר הזה בגרסה אקוסטית סולידית ומצומצמת שנבעה מהרצון שלנו לתת לו ביטוי מיוחד".
אקסינר מספרת כי השיר הפרסי הידוע כשיר שמח הוא בעצם שיר עצוב שמספר על אהבה נכזבת ומכאן בא הרצון לתת לו ביטוי במנגינה עצובה יותר. "השיר הזה שיצא בשנות השבעים מוצג לאורך השנים כשיר שמח של חתונות ותמיד משמיעים אותו בחתונות של הפרסים, אבל השיר הזה מאוד עצוב. בגרסה שלנו הבאנו לידי ביטוי באופן מצומצם את הליריקה העצובה".
את חושבת שבאיראן יאהבו את הגרסה של השיר הזה?
"השיר פורסם באינסטגרם של משרד החוץ וגרר תגובות מרחבי איראן, משהו פסיכי לחלוטין מוגיע תיכף ל100 אלף צפיות באינסטגרם. אני גם מקבלת תגובות מפרסים ברחבי העולם שנמצאים בלוס אנג'לס וגרמניה. אישה כתבה לי שהיא ובעלה לא מפסיקים לשמוע את השיר הזה. אני רואה בטוויטר הרבה מאוד איראנים שכותבים מסרים מחבקים לישראל. הם מציינים שהדברים שהממשלה שלהם עושה לא מייצגים אותם - והם זוכרים שעם ישראל והעם האיראני הם חברים".
3 צפייה בגלריה
עידן אמסלם
עידן אמסלם
עידן אמסלם
(צילום: לירון מלול)
אקסינר מקווה גם שהשיר יוביל לחיבור בין העמים ולמסר של אחדות. "אנשים לא יודעים שיש קהילה יהודית גדולה באיראן ויש עדיין עליות נסתרות לארץ משם. השיר הזה שולח מסר לעולם של משהו גלובלי ורצון להושיט יד. אורפנד לנד מקבלים כל הזמן תגובות חיוביות מאיראן. אני מקווה שהמפגש האנושי והבלתי אמצעי הזה יראה לאנשים בצד השני שאנחנו צריכים להתנהג כבני אדם ולא אמורות להיות בינינו מלחמות".
עידן אמסלם, מפיק השיר וגיטריסט אורפנד לנד, מספר איך נולד החיבור בין השניים: "לאחר שנועה העלתה את השיר לסטורי נפגשנו באחת ההופעות והיא גם שרה את השיר. היא ביצעה אותו מדהים ואמרתי לה שחייבים לעשות לו ביצוע. היא גם סיפרה לי שהיא אוהבת את הצפון ונהנתה לבוא ולהקליט את השיר באולפן שלי בבית שאן. אחרי שהיא הסבירה לי את משמעות המילים של השיר בפרסית החלטנו לבצע את השיר בגרסה אקוסטית. עשינו חזרה עם הנגנים והקלטנו את השיר בצורה די ספונטנית. כל הנגנים שלקחו חלק בשיר הם בני האזור; הקלידן מיכאל אלול גר בבית שאן, מאי סגל המתופף מניר דוד וגלעד קופרמן נגן הבס ממעלה אפרים שבבקעת הירדן".
האם יהיה עוד שיתוף פעולה בין השניים? אקסינר מאשרת שבהחלט זו הכוונה בעתיד: "כבר יש לנו כמה דברים בקנה שאנחנו חושבים להמשיך לעשות במוזיקה פרסית או מוזיקת עולם. ראינו שאנחנו מקבלים המון אהבה מהקהל בארץ ובעולם ובהחלט נמשיך".
פורסם לראשונה: 13:27, 13.06.20