לפני קצת יותר מחודש צלצל הטלפון של המוזיקאית והכנרת הילה בן טובים (46) מראש העין. על הקו היה בטו מאיה, ישראלי ממוצא מקסיקני ושותף בניהולו של ארגון ORT MEXICO המסייע לילדים נזקקים.
בפיו הייתה השאלה הזאת: "את מכירה את ההרכב אייר סופליי? מה דעתך לנגן איתם בסיבוב הופעות במקסיקו שנערך כחלק מפעילות הארגון?".
2 צפייה בגלריה
הילה בן טובים. "חוויה פורצת גבולות" | צילום: ריאן
הילה בן טובים. "חוויה פורצת גבולות" | צילום: ריאן
הילה בן טובים. "חוויה פורצת גבולות" | צילום: ריאן
והכרת אותם?
"כמו כל בני דורי, גדלתי על הלהקה הזאת. שמעתי אותה המון. זאת להקה רומנטית, ולרבים מאיתנו היא הפסקול של החיבוק הראשון, הנשיקה הראשונה".
ופתאום היא נקרעת משגרת חייה (שגם היא, עוד תבינו, לא ממש שגרתית) ולרשותה פחות מחודש ללמוד את השירים, לטוס לצדו האחר של העולם ולהופיע עם ההרכב האייקוני, מהלהקות האהובות והידועות בעולם כבר יותר מ־30 שנים.
לא מלחיץ קצת?
"אני תמיד פתוחה, מחפשת את היעד הבא, לכבוש עוד פסגה", היא אומרת.
"כימיה מיידית"
מאיה הכיר את בן טובים כשהופיעה עם שלמה ארצי (היא מופיעה עם להקתו בתשע השנים האחרונות) במדיסון סקוור גארדן בניו יורק. כשחיפשה הלהקה הבריטית־אוסטרלית כנר שילווה את ההופעות במקסיקו, נזכר מאיה בבן טובים וחשב שהחיבור ביניהם יכול להיות מושלם.
"הוא שלח לחברי הלהקה קטע קצר שלי, ובאותו הרגע הם נדלקו והחליטו שהם רוצים שאבוא לנגן איתם", היא מספרת.
בן טובים קיבלה את התווים לשירים שתופיע בהם ופרק זמן של שבועיים ללמוד אותם. "רציתי ללמוד בעל פה ולא לעלות לבמה כן תווים", היא אומרת. "אני אוהבת להרגיש את הבמה, לא להיות כבולה למקום אחד". וכן, אחד השירים היה All out of love, הלהיט הגדול ביותר של הלהקה ואחד משירי האהבה האהובים בכל הזמנים.
בן טובים ארזה את המזוודות, קיבלה שמלה מהסטודיו של תמר מנדל מאירי, הסטודיו הקבוע שלה, צירפה אליה את אחיה רענן, שיהיה ממונה על כל העניינים הבירוקרטיים ויאפשר לה להתמקד במוזיקה, והמריאה למקסיקו סיטי. למחרת פגשה את הצמד המנהיג את הלהקה – גרהאם ראסל וראסל היצ'קוק.
איך הייתה הפגישה הראשונה ביניכם?
"נפגשנו בארוחת ערב והכימיה הייתה מיידית. הם היו מדהימים וקיבלו אותי כמו בת משפחה. התקשורת בינינו הייתה מעולה. ישבנו ודיברנו על כל נושא שבעולם. הם היו בישראל כמה פעמים וכבר מכירים את המדינה שלנו די טוב.
"השיחה קלחה מהרגע הראשון. הם תהו על קנקני, ראו מי אני ובאו בעצמם בגובה העיניים. אין בהם שום שחצנות או משהו דומה לזה. מדובר בפמליה שלמה, הפקה ענקית".
ממה התרשמת במיוחד בשני המוזיקאים הוותיקים?
"בארוחת ערב אחרת, בהשתתפות המוני אנשים ועיתונאים מקומיים וזרים, ישבנו ודיברנו. הם אמרו לי, 'תעשי מה שאת רוצה', ואז גרהאם הרצין מבט ואמר, 'אבל יש דבר שלא נוותר לך עליו, שנחייב אותך לעשות'. הכול נהיה רציני מאוד פתאום והקשבתי בדריכות. והוא המשיך, 'את חייבת לעשות כיף גדול על הבמה', וכולם פרצו בצחוק גדול".
והיא בהחלט 'עשתה כיף'. הם הופיעו באולם גדול לעיני עשרת אלפים צופים נלהבים ובהופעות אינטימיות לעיני 1,000 איש ופחות.
"עפו על זה"
בן טובים התרגלה במהירות והשתחררה. "כשרק עליתי לבמה חשבתי לשמור על פאסון", היא מספרת. "ראיתי כנרות אחרות בחו"ל, בטח קלאסיות, ששומרות על מבע קפוא, ואני מופיעה עם אייר סופליי הרחק מהבית. אבל ברגע שעמדתי על הבמה והמוזיקה החלה, הקשיחות הזאת, האיפוק, נשמרו אולי לשתי דקות.
"מיד כשהבנתי מה קורה ואיפה אני נמצאת הרגשתי כמו בבית, כאילו אני מופיעה בסלון או במתנ"ס בראש העין. הנגנים, הזמרים, כולם הבחינו בכך וסימנו לי עם האגודל – תמשיכי. הם אולי עושים מוזיקה רומנטית, אבל ההופעה היא לגמרי רוקנרול.
"בהתחלה אמרתי להם שאני רוצה לאלתר על הבמה, להביא את עצמי במקסימום, והם קצת חששו והעדיפו שאצמד לתווים. זה היה נראה לי חכם, אבל אז עלינו לחזרה היחידה, וב'אול אאוט אוף לאב' הייתי אמורה לעשות קטע קצר בהתחלה ואחר כך עוד קטע בהמשך. חשבתי לעצמי, מה ההיגיון בזה? אין שירה. התחלתי לאלתר, והמפיקים התלהבו ואמרו, 'זה מה שתעשי'. הם הבינו את הסגנון ונתנו לי יד חופשית.
"אחר כך גם גרהאם וראסל שאלו אותי, 'למדת את הכול כמו שצריך? עכשיו תשכחי את הכול ותביאי את עצמך פנימה. זה היה אחד הרגעים הכי מרגשים שם. כוכבים כאלה קולטים מי אני ונותנים לי 'או־קי'. כל החיים אנחנו מנסים להיות מי שאנחנו 'אמורים' להיות. זאת להקה בין־לאומית, ואני אמורה להיות קשוחה, לתת להם את הבמה, אבל הם שמו אותי ביניהם, פשוט סתרו את זה ברגע. באתי, עשיתי את מה שמתאים לי, והם עפו על זה. זה עדיין מרגש אותי".
2 צפייה בגלריה
מימין: היצ'קוק, בן טובים וראסל | צילום: פרטי
מימין: היצ'קוק, בן טובים וראסל | צילום: פרטי
מימין: היצ'קוק, בן טובים וראסל | צילום: פרטי
עד כמה היא הייתה היא עצמה על הבמה? מלבד האלתורים, ב"בלאנס" (בדיקת הכלים שלפני ההופעה) ניגנה בן טובים את "ארץ חדשה" של שלמה ארצי. לדבריה, מאחורי הקלעים היא הראתה לצמד הזמרים קטעים מהופעותיו של הזמר הישראלי המצליח.
לבן טובים הוצמדה מאפרת ומעצבת שיער, וכל האירוע היה בדיוק כמו בסרטים. "אבל אני לא שוכחת את הערך המוסף של הדבר", היא אומרת. "נכון שההופעות עצמן מרגשות, אבל העובדה שהן נועדו למטרה חשובה כל כך פותחת את הלב עוד יותר".
שלמה ואני
השבוע חזרה בן טובים ארצה, חמושה במספרי הטלפון ובכתובות המייל הפרטיות של ראסל והיצ'קוק. "הערוץ נשאר פתוח", היא אומרת. "זאת הייתה חוויה פורצת גבולות, ואין לדעת מה יהיה בעתיד. מה שבטוח הוא שנוצרה חברות מדהימה".
בן טובים נולדה בפתח־תקוה וזמן מה התגוררה בראש העין ובתל אביב. בשנים האחרונות שבה לראש העין. היא מנגנת בכינור מגיל שש, אותו כינור עתיק שקנו לה הוריה לפני 40 שנים. היא עוסקת גם בהילינג, בריפוי באמצעות תקשור, במעגלי ריפוי, והכול דרך מוזיקה וצלילים כמובן.
לפני תשע שנים הצטרפה לצוותו של שלמה ארצי. "כל מי שנמצא עם שלמה הוא סופר מקצועי. בנושא הזה הוא לא מוותר", היא אומרת. "מה שהיה חדש לי אצלו הם האלתורים בהופעה. אין זמן לחשוב, אתה חייב להביא את עצמך ברגע שהוא מעלה בקשה לסולו או לאלתור. אתה חייב להיות הכי טוב. בהתחלה כשהוא אמר לי, 'הילה, סולו', קפאתי. והוא היה מחייך ואחרי ההופעה אומר, 'זה בסדר'.
"למדתי מזה המון – לדעת להיות בקשר עם הנגנים, עם הקהל, עם הסולן. הבמה של שלמה היא בית הספר הכי טוב. כשפורטים את זה לפרטים זה נראה בלתי אפשרי, אבל על הבמה הכול נהיה אפשרי. כמה בלתי אפשרי? באמצעותה הגעתי להופיע עם הגדולים ביותר: שלמה ארצי, אייר סופליי. אני בהודיה ענקית על כך".