חג הפסח שיחול מחר (רביעי) יהיה שונה ממה שהורגלנו אליו בשנים קודמות: האיסורים על התקהלות ועל יציאה מהבית מאלצים אותנו להתאים את ליל הסדר למגבלות החדשות. רבני האזור מסבירים איך לקיים את חג הפסח כהלכתו, באלו הלכות ניתן להקל ובמה ראוי להחמיר.
"לדאוג לאנשים עריריים"
הרב ישעיהו הרצל, רב העיר נוף הגליל
"אנחנו נמצאים עכשיו במצב לא פשוט, ועלינו לחגוג את חג הפסח אחרת מכפי שחגגנו אותו כל השנים. יש היום סכנת נפשות וצריך לשמור על הציווי של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. הגאון הרב יוסף רוזין (הרוגוצ'ובר) הקפיד מאוד על הציווי הזה. מסופר שפעם הוא עמד על המדרכה והמתין הרבה זמן לחצות את הכביש, אף שלא נסעו בו מכוניות, מלוויו התפלאו ושאלו אותו מדוע הוא אינו חוצה את הכביש והוא ענה להם שבכל המצוות שבתורה אפשר לחזור בתשובה, אבל אם פוגעים בציווי של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' לא עוזרת החזרה בתשובה - ולכן צריך להדר בזה במיוחד.
2 צפייה בגלריה
הרב ישעיהו הרצל: "מצווה גדולה השנה לדאוג לאנשים זקנים ועריריים"
הרב ישעיהו הרצל: "מצווה גדולה השנה לדאוג לאנשים זקנים ועריריים"
הרב ישעיהו הרצל: "מצווה גדולה השנה לדאוג לאנשים זקנים ועריריים"
( צילום: שרון צור)
"בפסח השנה אפשר גם לקיים בהידור את מדרש חכמינו 'מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת' – השנה אנחנו יושבים בפסח בצורה אחרת ולכן ההכנה צריכה להיות בהתאם, שכל הדברים יהיו מוכנים כמה שיותר מוקדם ושלא נצטרך ברגע האחרון לחפש דברים; וכשהולכים לקנות צריך לוודא שאנחנו קונים במקום ששומרים בו על מרווח בין אחד לשני כדי שלא יהיה חשש של הדבקה.
"יש מצווה גדולה השנה לדאוג לאנשים זקנים ועריריים, שהיו רגילים לחגוג את ליל הסדר יחד והשנה אין להם איפה להיות. מן הראוי לגבש קבוצה של אנשים שידאגו להביא אוכל לקשישים האלה בביתם. אצלנו בעיר יש משפחה שכל שנה עושה סדר ל־200 איש והשנה הם מכינים מנות לכל אלה שהיו רגילים לבוא, ואפילו לאלה שלא היו יכולים לבוא. זו מצווה גדולה לעזור להם.
"גם בנושא מכירת החמץ יש הלכה מיוחדת שנפסקה השנה בעקבות המצב: בשנים קודמות היו באים אישית לרב וחותמים על מכירת החמץ, והשנה רצוי לבצע את המכירה דרך האינטרנט לרבנים; אנחנו מייפים את כוחו של הרב שימכור לנו את החמץ לערב פסח, כדי שלא נצטרך לבוא ולהסתכן בהדבקה".
"להכשיר כלים בבית"
הרב יוסף יצחק לסרי, רב העיר בית שאן
"בימים אלה שלפני פסח צריך למכור את החמץ מוקדם עד כמה שאפשר. יש כל מיני פתרונות למכירת חמץ דרך האינטרנט לרב או לממונים מטעמו. גם בשריפת חמץ צריך להיזהר השנה ולשמור את המרחק הנדרש; בביעור חמץ השנה עדיף שאחד ייקח מכמה אנשים את החמץ וישרוף לכולם, כדי שלא יווצר מצב שיתאספו בקבוצה סביב המדורה. אם אדם לא יכול לצאת לבער את החמץ אפשר לבטל אותו באסלה בשירותים, כמובן רק כמויות קטנות כדי שלא תהיה סתימה. לגבי בדיקת חמץ אין בעיה, כי כל אחד בודק בביתו. בנושא הכשרת הכלים, קבענו השנה בבית שאן שלא נעשה הכשרה דרך הרבנות בגלל המצב. הוצאנו מסמך שמפרט את כללי ההכשרה, וכל אחד יכול לעשות את זה בביתו במהירות ובזהירות.
2 צפייה בגלריה
הרב יוסף יצחק לסרי. "יש פתרונות למכירת חמץ דרך האינטרנט"
הרב יוסף יצחק לסרי. "יש פתרונות למכירת חמץ דרך האינטרנט"
הרב יוסף יצחק לסרי. "יש פתרונות למכירת חמץ דרך האינטרנט"
(צילום: קים צילום אירועים)
"גם בליל הסדר עצמו נידרש לעשות התאמות בגלל המצב. אנחנו כהורים חוגגים בדרך כלל בליל הסדר 40 אנשים עם כל הילדים והנכדים, והשנה נעשה סדר מצומצם רק עם הילדים הלא נשואים, וזה קשה. כמובן צריך לא לשכוח את האורחים בלילה הזה, כתוב בהגדה של פסח 'כל דכפין ייתי וייכול', אם יש למישהו שכן אלמן או אלמנה שלא יכולים לעשות את הסדר במקום אחר אז לפחות לפתוח את הדלת שישמעו את הסדר, כמובן שהכל במרחק ובזהירות הנדרשת, ואת שאר הארוחה הם יכולים לעשות אצלם בבית. גם כשחז"ל ציוו לנו 'כל דכפין ייתי וייכול' הם לא אמרו לנו לסכן את עצמנו בשביל זה".
פורסם לראשונה: 08:19, 07.04.20