רוני טקו, מנהל סניף 'סופרבוס' בעפולה ונהג אוטובוס לשעבר, מנסה להסתגל למציאות החדשה שנכפתה עליו ועל התחבורה הציבורית כולה מאז התפרצות מגיפת הקורונה במדינה. "נוסעים חוששים לעלות לאוטובוס. היתה ירידה ניכרת בכמות עוד לפני ההנחיות ומטבע הדברים נוצר דילול טבעי עם הזמן, כי המון מקומות עבודה נסגרו", אומר טקו.
2 צפייה בגלריה
רוני טקו על רקע הרציפים הריקים בתחנה בעפולה
רוני טקו על רקע הרציפים הריקים בתחנה בעפולה
רוני טקו על רקע הרציפים הריקים בתחנה בעפולה
( צילום: שרון צור)
על ההתנהלות במצב החדש הוא מספר: "לפני שבועיים יצאו תקנות שאסור לשבת בקרבת הנהג והנוסעים כמובן נענים להנחיות. הנהגים דואגים להתמגן עם כפפות ומסכות. החברה סיפקה אלכוג'ל לכל נהג כדי לשמור על היגיינה מקסימלית. גם היה אפשר לראות מיד שהנוסעים משתדלים לא להיות דבוקים אחד לשני ולתפוס מרחק".
היו נהגים שהביעו חשש להמשיך לעבוד וביקשו לצאת לחל"ת ביוזמתם?
"כן. ברגע שהאופציה הזו נפתחה, היו כמה נהגים שביקשו לצאת לחל"ת ביוזמתם והסכמנו. מטבע הדברים מדובר בנהגים יותר מבוגרים עם מחלות רקע כאלה ואחרות והחשש שלהם מובן. לצערי, בגלל הירידה בכמות הנוסעים והקווים, נאלצנו להוציא גם מיוזמתנו הרבה נהגים לחל"ת".
טקו (56), המתגורר בתל אביב, נמצא בחברת 'סופרבוס' כבר עשר שנים ומודה שגם בימי מלחמה לא נתקל בתופעה כזו שבה התחבורה הציבורית ריקה מאדם. "אני הרבה שנים בתחום ולא היה דבר כזה. גם בשנת 91' במלחמת המפרץ, כשהייתי נהג, לא היה דבר כזה. אני יכול לתת לדוגמה את קו 10, שהוא מאוד דומיננטי בעפולה. בבקרים הוא היה יוצא כל שמונה דקות וכל אוטובוס כזה היה מלא, עם 50-40 נוסעים. מרגע שהחלה התפרצות הקורונה ומקומות עבודה התחילו להוציא אנשים לחל"ת, המספרים ירדו בהדרגה עד שראינו שעל כל אוטובוס כזה עולים אולי עשרה נוסעים. היום זה כבר אולי ארבעה-חמישה נוסעים. האוטובוסים גם יוצאים עכשיו בתדירות של כל עשרים דקות".
2 צפייה בגלריה
תחנת אגד עפולה. מעט נוסעים
תחנת אגד עפולה. מעט נוסעים
תחנת אגד עפולה. מעט נוסעים
(צילום: שרון צור)
עשר שנים אתה רגיל לראות את התחנה עמוסה באנשים. עד כמה עצוב לראות את המצב כעת?
"עצוב מאוד. בדיוק היום עמדתי בתחנה בשבע וחצי בבוקר, הסתכלתי לאורך כל הרציפים ולא ראיתי נפש חיה. זו בדרך כלל שעת שיא בתחבורה הציבורית ועכשיו היא ריקה. האוטובוסים שיוצאים מהרציף בתחנה המרכזית ומגיעים לתחנת היעד שלהם בעפולה עילית מגיעים ריקים".
יכול מאוד להיות שעד סגירת הגיליון כבר ייצאו הנחיות חדשות המורות על סגירת התחבורה הציבורית לגמרי. על כך אומר טוקו: "התחבורה הציבורית משרתת ברובה את האוכלוסייה המבוגרת וקשת היום מבחינה סוציו־אקונומית. אנשים שאין להם רכב והאוטובוסים זו הדרך היחידה שלהם להצטייד וללכת לקניות ולקופות החולים. ברגע שפוגעים בתחבורה הציבורית זה אומר שפוגעים בשכבות החלשות יותר, אבל אנחנו במשבר שלא היה כמותו בחיים ואולי זה נכון הצעד הזה. אם שואלים אותי באופן אישי, צריך לסגור את כל המדינה לגמרי לאיזה שבועיים כדי לראות איך פותרים את המצב הזה".
חטפתם בור כלכלי גדול מההחלטות האלה, אבל בניגוד לאחרים אתם כן תעמדו על הרגליים.
"ברור, זו מכה אנושה לכל העסקים ולכל החברות, אבל מדובר בתחבורה ציבורית - זה שירות שתמיד יצטרכו".