טופס קיבוע זכויות בפרישה (אישה 62 , גבר 67) - מה זה ולמה זה חשוב? אחד מהתהליכים החשובים ביותר שאני מבצעת עם לקוחות אותם אני מלווה לפרישה, הוא קיבוע זכויות בפרישה. מאחר והרבה מאוד פורשים אינם מכירים את התהליך ואינם מודעים למשמעות שלו ולהשלכות שלו על עתיד כספי הפרישה שלהם, בחרתי היום לכתוב עליו כאן בהרחבה.
מהו קיבוע זכויות? קיבוע זכויות הוא תהליך המתבצע מול מס הכנסה בפרישה ומטרתו לאפשר לפורש על אילו כספים הוא מעוניין להחיל את הפטור ממס המגיע לו - על כספי הקצבה או על כספים חד פעמיים (היוון) על שילוב בין שתי האפשרויות. בנוסף, מאחר ומס הכנסה מגדיל את הפטורים העתידיים (בשנים 2020 ו 2025), הפורש בוחר גם את הפטור העתידי שיקבל בשנים אלה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
למה חשוב לבצע קיבוע זכויות? הפטור שיקבל הפורש בזכות התהליך, עשוי לצמצם עבורו בצורה ניכרת את חבויות המס ובכך לחסוך לו אלפי ולעיתים גם עשרות אלפי ש"ח. גם פורשים בעלי קצבה נמוכה שאינה חייבת במס, צריכים לבדוק האם יש להם הכנסות נוספות (מעסק, למשל) שכן חייבות במס. במידה וכן - ייתכן והפטור רלוונטי גם עבורם.
באיזה גיל ניתן לבצע קיבוע זכויות? 62 לאשה ו 67 לגבר, או, בעת קבלת הקצבה הראשונה - המאוחר מבין השניים.
האם תוכלו לקבע זכויות בטרם פרשתם מעבודתכם? ניתן לקבע זכויות רק במידה והתחלתם לקבל את קצבת הפנסיה שלכם. אחרת, אינכם מוגדרים עדיין כפורשים מול מס הכנסה.
האם קיבוע זכויות מבוצע עבור שכירים בלבד? לא. קיבוע זכויות וקבלת הפטורים המגיעים לכם בגין פרישה, ניתנים באופן זהה לשכיר, שכיר בעל שליטה ועצמאי.
2 צפייה בגלריה
ענבל לבני, תכנון פיננסי ופרישה
ענבל לבני, תכנון פיננסי ופרישה
ענבל לבני, תכנון פיננסי ופרישה
כיצד מבצעים קיבוע הזכויות? התהליך מתבצע באמצעות הגשת טופס 161 ד' למס הכנסה. בטופס יופיעו פרטי הפורש והאופן בו הוא מבקש לנצל את הפטור שלו. את הטופס ניתן להוריד באתר של מס הכנסה. מומלץ מאוד לבצע את הקיבוע בעזרת מומחה לפרישה, שיוכל להמליץ לכם באיזה אופן ועל אילו כספים להחיל את הפטור - כך שיתאים לצרכים המדויקים שלכם.
הגעתי לגיל פרישה אך התחלתי לקבל את קצבת הפנסיה כבר לפני מספר שנים. האם הקיבוע יתבצע עבורי באופן אוטומטי? לא. קיבוע זכויות הוא פעולה יזומה המבוצעת על ידי הפורש או המייצג שלו מול מס הכנסה.
מה קורה אם ביקשתי קיבוע זכויות עתידי וכעבור זמן מה התחרטתי? תוכלו לבצע שינוי בבקשתכם בתוך 3 חודשים מיום הגשת הטפסים למס הכנסה. השינוי היחיד שניתן לבצע גם לאחר 3 חודשים הוא רק במקרה וביקשתם פטור עתידי למשיכת מזומן, ואתם רוצים להמיר אותו לפטור עתידי לכספי קצבה.
ענבל לבני CFP, תכנון פיננסי ופרישה. מושב רם-און. נייד 054-8313532; טלפון 04-9554469; פקס 04-9009699; מייל inbal@il-cfp.com.