בתהליך קבלה לעבודה מועמדים רבים נוטים לחשוב ששלב הממליצים הוא הקל והבטוח, לכן מייחסים לו פחות חשיבות.
הניסיון מראה שלדברי הממליצים יש משקל רב בבחירה אם להתקדם עם מועמד כזה או אחר.
יותר מזה: מועמדים רבים נופלים דווקא בשלב הממליצים.
2 צפייה בגלריה
לבחור את הממליצים הנכונים
לבחור את הממליצים הנכונים
לבחור את הממליצים הנכונים
(צילום: shutterstock)
מעסיקים פוטנציאליים פונים לממליצים במטרה לאושש או להפריך חששות שעלו להם בנוגע למועמד, בתהליך הגיוס. למעשה, הם מקווים להבין עד כמה החששות שלהם מוצדקים.
לכן מדובר בשלב קריטי עבור המועמד ויש לתת לו את המשקל הראוי כמו לכל שלב אחר בתהליך.
המלצה טובה יכולה לרומם את המועמד באופן משמעותי. מצד שני, המלצה גרועה עלולה לסיים את התהליך.
אז איך בוחרים את הממליץ הנכון?
הממליץ הוא בעצם כלי ההשפעה שלכם, ומדובר באמצעי הרבה יותר חשוב מכפי שחושבים.
המגייס מקבל תובנות ומבין אם המועמד אכן מתאים לו. מבחינת המועמד זאת הזדמנות לספר את הסיפור שלו ולהתקבל לעבודה וחשוב שיידע להשתמש בכלי הזה בצורה נכונה.
2 צפייה בגלריה
חשוב לוודא שהממליץ מוכן ולהבין מבין השורות האם זה "כן" החלטי או מהסס
חשוב לוודא שהממליץ מוכן ולהבין מבין השורות האם זה "כן" החלטי או מהסס
חשוב לוודא שהממליץ מוכן ולהבין מבין השורות האם זה "כן" החלטי או מהסס
(צילום: shutterstock)
פעמים רבות המלצה לא רשמית מתקבלת אצל המעסיק הפוטנציאלי ממישהו שמכיר את המועמד. לעיתים המועמד אפילו לא יידע מכך, שכן זה קורה על פי רוב בשלבים יחסית מוקדמים בתהליך.
קראו גם:
כדי להימנע ממצב כזה, כדאי לפעול בשני מישורים:
בטווח הארוך: עשו עבודת שיווק עצמי טובה בכל מקום שאתם עובדים בו.
עוד במקום העבודה יש להיות מודעים למתרחש, להכיר את העמיתים והקולגות, מי משפיע על מי, להבין את מאחורי הקלעים, ליצור חברויות מקצועיות ולמתג את עצמכם בשוק כמובילי דעה, ולא לשכוח גם את העמיתים שיש בחוץ: להיפגש עם אנשים, ללמוד כל הזמן ולעשות נטוורקינג.
בטווח הקצר: כאשר כבר נמצאים בתהליך חיפוש העבודה, חשוב ליידע על כך את הסביבה הקרובה, וגם (ועדיף) ליידע את הקולגות והמנהלים לשעבר.
לא להתבייש לבקש מהם סיוע והפניה למשרות פוטנציאליות עם הכרות אישית. כמו כן, לפני הגשת מועמדות למשרה כלשהי חשוב לבדוק האם המעגל הקרוב שלכם מכיר גורם מאותה חברה, ובמידה וכן מומלץ להפנות את קורות החיים דרכם.
בדרך זו קטנים הסיכויים שהמגייס יפנה להמלצה לא רשמית. במידה ומדובר בחיפוש דיסקרטי, מומלץ לציין זאת בקורות החיים וכן במכתב המקדים.
חם או פושר. לפני שאתם מוסרים את מספרו של הממליץ, חשוב לוודא שהוא אכן מוכנים להמליץ ולהבין מבין השורות האם זה "כן" החלטי או מהסס.
המסר. בדקו האם הוא האדם הכי נכון שיציג אתכם בצורה הכי חיובית וטובה וידע להעביר הלאה את המסרים שאתם רוצים להעביר.
הסבירו לו על התפקיד שאליו אתם מיועדים, למה לדעתכם אתם מתאימים ועד כמה אתם רוצים את התפקיד.
שיחה. יש משקל גדול לשיחה עם הממליץ. כבר קרו מקרים שממליץ ממש לכלך על מועמד או נתן המלצות פושרות, מה שגורם לוותר על המועמד בעקבות ההמלצה.
היררכיה. יש לכלול מנהל אחד (לפחות) ברשימת הממליצים.
פידבק. עבור המועמד, הממליץ הוא כלי נוסף ללמוד על החברה אליה הוא עתיד להצטרף. לאחר שיחת הממליצים, בקשו פידבק מהממליץ, ובררו איך נשמעה לו החברה, התפקיד והמנהל המראיין, האם עלו חששות מיוחדים או פערים בציפיות שכדאי לברר אותם לפני תחילת העבודה.
מוסר השכל. אם אתם רואים שהייתם ביותר משני תהליכים ונפלתם בשלב הממליצים, שווה לנסות ולתת ממליץ אחר או לשאול את הממליץ בכנות האם נוח לו להמליץ עליכם.
אורטל שריג קצבה, מנהלת גיוס בחברת אינקרדיבילד, חברת הייטק בתחום התוכנה המפתחת כלים המאיצים ומקצרים את זמני הפיתוח עבור מפתחים
יעל בן אריה, מנכ"לית פיתוח ומחקר ו-GM (בישראל) של חברת הסייבר סייפבריצ' שמאפשרת לארגונים לבדוק את מערכת האבטחה שלהם עם סימולציה המדמה אלפי מתקפות בזמן אמת