כל מי שחווה אי פעם פרידה, בתפקיד הצד הנעזב, יודע עד כמה התחושות הן לא נעימות. לא רק שמערכת היחסים התפרקה, גם האגו נפגע באופן קשה מאוד.
מתחילות לעלות שאלות ותהיות בסגנון: האם אני לא טוב מספיק? האם אני לא מספיק שווה?
חלק גדול מהנעזבים עוברים את המשבר ולאט לאט מדביקים את הרסיסים וצוברים בחזרה את הביטחון העצמי שנסדק. הם חוזרים לשוק הדייטינג תוך שהם מגייסים אופטימיות ברמה כזו או אחרת.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
לעומתם, יש אחרים שפשוט נתקעים במחשבה שאם הם 'נזרקו' סימן שמשהו פגום בהם, והם לא מצליחים להתאושש. הם עוברים למצב תקיעות ושוקעים בקפאון, שלעיתים לא מפשיר לאורך תקופה ממושכת.
מדוע זה קורה?
התשובה לכך כוללת מספר אפשרויות. חלקם מאמינים שלעולם לא ימצאו שוב אהבה כמו זו שהיתה להם. כיוון שהם בטוחים שאהבת חייהם כבר חלפה, אין להם שבב תקווה שימצאו אהבה חדשה.
לכן הם מוותרים מראש ולא נוקטים שום פעולה. הוויתור גורם להם להיכנס למצב של תקיעות, וברור מהי התוצאה שלה.
סיבה נוספת שגורמת לאנשים 'להיתקע' היא צניחת הביטחון העצמי בעקבות הנטישה שחוו.
יש אנשים ששואבים את ביטחונם העצמי אך ורק ממקור אחד: nהזוגיות שלהם. ברגע שאותה זוגיות מתפרקת, הדימוי העצמי נפגם וכל הביטחון יורד לטמיון.
עוד סיבה הגורמת לתקיעות היא "פנטזיונריות", כלומר, אמונה שזוגיות צריכה להיות כמו בסרטים הרומנטיים ובאגדות. כשאדם חושב בצורה כזו, הוא נוחל אכזבות קשות מהמציאות, שכמעט תמיד אינה דומה כלל לפנטזיות שלנו.
איך אפשר להתמודד ולהמשיך הלאה?
תזכירו לעצמכם שזה קורה במשפחות הכי טובות ולאנשים הכי טובים. כל אחד נטש או ננטש בימי חייו, ואחרי כל ירידה מגיעה עלייה.
אל תוותרו לעצמכם. גם אם היתה לכם אהבה גדולה, תאמינו שאחת נוספת מחכה לכם. אל תשבו בחיבוק ידיים ותחכו לה. תפעלו כדי למצוא אותה.
בזוגיות נורמלית יש אהבה, אך יש גם עליות ומורדות, ואפשר להתמודד עם כל הסיטואציות באופן בריא. כמו שלא צריך לחיות בגובה תמידי של 20 אלף רגל כשהזוגיות פורחת, לא צריך להתרסק כשמשהו משתבש. קחו בפרופורציות וזכרו שזה יחלוף. אם באמת תרצו בכך, יגיעו ימים שמחים יותר.
הזוגיות שלכם לא מגדירה אתכם. חשוב שתשאבו ביטחון מיותר ממקור אחד. למשל, מהקריירה, מחברויות, מתחביבים וכד'.
אל תשימו את כל הביצים בסל אחד. אם יהיו לכם חברויות נוספות, תוכלו למצוא בהם משענת ותמיכה. כך, ברגע של פרידה, לא תרגישו שהקרקע נשמטה מתחת לרגליכם וסוף העולם הגיע.
ולא רק בפרידות, אלא בכלל בחיים: כל אדם שמרגיש תקוע חייב לעשות עבודה של התבוננות פנימה, לבדוק היכן יושב הקושי, להתמודד איתו בגבורה ולעלות על הסוס שוב. תאמינו בעצמכם, תעבדו בזה – וזה יקרה.
בהצלחה.
הכותבת היא הראלה ישי, שדכנית למעלה מ-26 שנה ומחברת הספרים "סטטוס: בזוגיות" ו"שניים סוכר". טלפון: 06-6565000
www.doo-lev.co.il